10 فروردین 1403

کابینه جدید شیلی: زنان در اکثریت/ جوان و متنوع

به گزارش خبر راست و به نقل از عصرایران؛“گابریل بوریک” رئیس جمهور منتخب و چپگرای شیلی کابینه‌ای متفاوت و با اکثریت زنان را معرفی کرد.

خبرگزاری فرانسه گفت: برنده شدن “بوریک” در انتخابات ماه گذشته شیلی باعث ناآرامی بازارها در این کشور شد.

“ماریو مارسل” سیاستمدار مستقل و عضو سابق حزب سوسیالیت که روابط قوی با “بوریک” رئیس جمهور منتخب شیلی دارد بین سال‌های 1990 تا 2008 پست های مختلفی در دولت چپ میانه داشت.

“میچل باچله” سیاستمدار 62 ساله و رئیس جمهور سابق و سوسیالیت شیلی، “مارسل” را از اواخر سال 2016 برای یک دوره 5 سال رئیس بانک مرکزی در این کشور کرد.

“باچله” پس از “سباستین پینیه را” و در سال 2013 رئیس جمهور شیلی شد.

مارسل از جمله افراد مورد علاقه بازارهای شیلی است و انتصاب او به عنوان وزیر نشانه ای از اعتدال در اصلاحات اقتصادی محسوب می‌شود. بوریک با شعار و وعده اصلاحات اقتصادی روی کار آمده است.

بوریک 35 ساله که از سوی مخالفانش به عنوان یک “کمونیست” معرفی می‌شد، در رای گیری 19 دسامبر موفق شد با بسیج بی سابقه طرفدارانش حدود 56 درصد از آرا را به دست آورد.

“خوزه آنتونیو کاست” رقیب فوق محافظه کار بوریک در این انتخابات حدود 44 درصد آرا را به دست آورد.

“بوریک” در ائتلاف با چپ که شامل حزب کمونیست شیلی نیز می‌شود، وعده افزایش مالیات و تامین مالی پروژه های  اجتماعی را مطرح کرد و قول تشکیل “دولت رفاه” را داد.

کاست نیز در وعده های انتخاباتی متعهد شد که از مدل اقتصادی نئولیبرالی به جای مانده از دوران دیکتاتوری “آگوستو پینوشه” محافظت کند. این سیستم اقتصادی در دوران پینوشه باعث افزایش ثروت شیلی شد اما به دلیل افزایش فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی تحت انتقاد و فشار فراوان قرار گرفت.

“مارسلو هرناندو” وزیر آینده معادن در شیلی در هنگام اولین معارفه کابینه با “گابریل بوریک” رئیس جمهور منتخب خوش و بش می‌کند/ عکس: رویترز

کابینه جدید شیلی؛ جوان و متنوع/ زنان در اکثریت
سرمایه گذاران به پیروزی بوریک واکنش عصبی نشان دادند و روز پس از انتخابات شاخص بازارهای مالی SP IPSA در شیلی حدود 6.5 درصد افت کرد. ارزش پزو شیلی نیز در برابر دلار حدود 3.4 درصد کاهش یافت و یک دلار با قیمت تاریخی 876 پزو شیلی معامله شد.

افزایش مالیات

مارسل در حالی مسئولیت وزیر اقتصاد را می‌پذیرد که انتظار رکود اقتصادی شیلی به دلیل هزینه های زیاد دولت قبلی در مقابله با کرونا وجود دارد. از طرفی برداشت های فردی و بی شماری از صندوق های بازنشستگی خصوصی نیز صورت گرفته است.

مایو مارسل وظیفه سخت  اجرای “افزایش مالیات” از شرکت های ثروتمند و بزرگ برای تامین مالی پروژه های اجتماعی را بر عهده خواهد داشت/ عکس: تیم مطبوعاتی رئیس جمهور منتخب شیلی – خبرگزاری فرانسه

کابینه جدید شیلی؛ جوان و متنوع/ زنان در اکثریت

بانک مرکزی شیلی تا کنون نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش داده و کمک های بلاعوض نیز متوقف خواهند شد.

مارسل همچنین وظیفه سخت افزایش مالیات برای تامین مالی پروژه های اجتماعی را برعهده خواهد داشت.

“مارسلو ملا” تحلیلگر دانشگاه سانتیاگو شیلی در این باره گفت که انتخاب مارسل نشانه خوبی برای بازار ها است زیرا او “در میان احزاب راست و بخش خصوصی اعتبار دارد”.

ملا افزود: این شروع خوبی برای “تصمیماتی بود که رئیس جمهور در سال جاری باید بگیرد”.

14 زن

بوریک با کابینه 24 نفره خود به دنبال گسترش دامنه ائتلاف سیاسی چپ در کنگره‌ای است که تقریبا 50- 50 بین چپ و راست تقسیم شده است.

14 نفر از اعضای کابینه بوریک نیز زن هستند.

رئیس جمهور منتخب برای وزارت کشور “ایزکیا سیچس” 35 ساله و جراح را برگزیده که در سال 2017 به عنوان اولین رئیس زن کالج پزشکی در اتحادیه حرفه ای پزشکان انتخاب شد.

14 نفر از 24 عضو کابینه بوریک زن هستند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

کابینه جدید شیلی؛ جوان و متنوع/ زنان در اکثریت

“ایزکیا سیچس” 35 ساله که کمپین ریاست جمهوری “بوریک” را رهبری کرد، اولین وزیر زن کشور شیلی نیز خواهد بود.

“جورجیو جکسون” رهبر دانشجویی سابق و “کامیلا والخو” از قانونگذاران حزب کمونیست که همراه با بوریک تظاهرات سال 2011 برای تحصیل رایگان را هدایت کردند، اینک در کابینه او حضور دارند.

رئیس جمهور منتخب شیلی کابینه ای جوان، متنوع با اکثریت زنان را تشکیل داده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

کابینه جدید شیلی؛ جوان و متنوع/ زنان در اکثریت

“مایا فرناندز” نوه “سالواردور آلنده” رئیس جمهور سابق و مارکسیست شیلی که پس از کودتای 1973 به رهبری “پینوشه” درگذشت نیز وزیر دفاع بوریچ خواهد شد.

“آنتونیا اورخولا” وکیل 53 ساله و رئیس سابق  کمیسیون بین‌المللی- آمریکایی حقوق بشر نیز وزیر خارجه شیلی خواهد بود.

بوریک حین رونمایی از تیم خود گفت: ما در این تیم با وزرا و افرادی مواجه هستیم که سوابق و آموزش ‌های مختلف داشته اند و کابینه ای متنوع داریم.

میانگین سنی این کابینه 49 سال است.

اکثریت کابینه بوریک رئیس جمهور منتخب شیلی را زنان و جوانان تشکیل می دهند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بوریک رئیس جمهور منتخب شیلی

“اونتونیا اورلانا” 32 ساله، وزیر جدید امور زنان جوانترین وزیر کابینه است. هفت تن از اعضای کابینه نیز در رنج سنی 30 سال قرار دارند.

بوریک که در 35 سالگی رئیس جمهور شد،جوانترین رئیس جمهور شیلی و یکی از جوانترین روسای جمهور تاریخ جهان است.

او در 20 اسفند سوگند ریاست جمهوری خواهد خورد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *