10 فروردین 1403

استان گیلان به دلیل مرزهای سه‌گانه در معرض شیوع “اومیکرون” کروناست

به گزارش خبر راست و به نقل از تسنیم از رشت،  آبتین حیدرزاده امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تکثیر گونه جهش یافته کرونا در کشورهایی که پوشش‌دهی واکسیناسیون کم است وجود دارد و اومیکرون نیز یکی از گونه‌های جهش یافته کرونا در کشورهای آفریقایی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 30 جهش در بدنه ویروس توانسته سویه جدیدی به نام اومیکرون را به وجود آورد افزود: توانایی سرایت این سویه نسبت به گونه دلتا 3 الی 5 برابر است و اگر وارد جامعه‌ای شود سریعتر می‌تواند افراد را درگیر کند.

وی با اشاره به اینکه در مورد شدت علائم بیماری اطلاعات کاملی وجود ندارد تصریح کرد: اکنون دو هفته است که مطالعات بر روی اومیکرون در حال انجام است همچنین در تعدادی از کشورهای آسیایی و اروپایی نیز گونه جهش یافته اومیکرون شناسایی شده است.

حیدرزاده ابراز داشت: راه ورود اومیکرون به کشورها، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی است که استان گیلان هر 3 نوع این مرزها را دارد و ممکن است ویروس از کشورهای دیگر و یا به واسطه مسافرت‌ها از استان دیگری وارد گیلان شود و احتمال انتقال وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلاء به این سویه، انجام واکسیناسیون است گفت: اگر چه در کشور رتبه نخست انجام واکسیناسیون  را داریم اما هنوز تعدادی از  گیلانیان نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام نکردند.

وی با بیان اینکه این افراد و افرادی که دز دوم واکسن را دریافت نکردند در اسرع وقت نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند عنوان کرد: 200 هزار نفر در گیلان دز دوم را دریافت نکرده‌اند همچنین سالمندان بالای 60 سال که 4 ماه از تزریق دز دوم آن‌ها گذشته دز سوم را تزریق کنند.

حیدرزاده توجه بیش از پیش به دستورالعمل‌های کرونایی توسط مردم را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلاء به سویه‌های جدید بیماری کرونا نظیر اومیکرون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *