10 فروردین 1403

پیشنهاد بنده افزایش ۲۵ درصدی حقوق همه کارکنان دولت بود/ هرچقدر به افراد مجرب کمتر بها بدهیم دولت از متخصصین خالی خواهد شد

سیدکاظم دلخوش اباتری در تشریح جزییات بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه پیشنهاد بنده افزایش ۲۵ درصدی حقوق همه کارکنان دولت بود گفت: هرچقدر به افراد مجرب کمتر بها بدهیم دولت از متخصصین خالی خواهد شد.

به گزارش خبر راست، نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد ۲۲ درصدی درآمدها در بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: برخی منابع را کمیسیون تلفیق از محل های مختلف پیدا کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به چندنرخی بودن ارز تصریح کرد: هر زمان ارز در بودجه چند نرخی دیده شود مشکلات و فسادهایی را به همراه دارد که یک مقدار این موارد اصلاح شد.

دلخوش با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق به مواردی اعتراض داشته ام گفت: دارو یا کالاهای ضروری نباید با ارز آزاد خریداری شود و این موضوع مورد انتقاد بوده است. جداسازی چنین مواردی باید در بودجه دیده می شد.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ روی عملکرد مناطق آزاد تاثیر منفی خواهد گذاشت تصریح کرد: به نظر بنده در مجموع این تصمیمات روی عملکرد مناطق آزاد تاثیر منفی خواهد گذاشت. مناطق آزاد به عنوان مناطقی غیر از سرزمین های اصلی که سرمایه گذار به آن ورود می کند باید حمایت مناسبی از سرمایه گذاران داشته باشند.

پیشنهاد بنده افزایش ۲۵ درصدی حقوق همه کارکنان دولت بود

هرچقدر به افراد مجرب کمتر بها بدهیم دولت از متخصصین خالی خواهد شد

نماینده صومعه سرا با اشاره به افزایش حقوق کارکنان نیز عنوان کرد: پیشنهاد بنده افزایش ۲۵ درصدی حقوق همه کارکنان دولت بود. به این علت که نباید افراد متخصص و چهره های علمی را با چنین رویکردی از دست بدهیم. هرچقدر به افراد مجرب کمتر بها بدهیم به سمت بخش خصوصی خواهند رفت و دولت از متخصصین خالی خواهد شد. نگاه ما این بود مالیات را پلکانی افزایش دهیم به طوری که تا ۴ میلیون تومان معاف از  مالیات باشد و بالاتر از آن پلکانی افزایش یابد.

وی با یادآوری این مطلب که برخی شرکت های دولتی از نظام هماهنگ پرداخت تبعیت نمی کنند خاطر نشان کرد: فردی که ۳۰ یا ۳۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کند باید ۳۵ درصد مالیات پرداخت کند اما فردی که ۵ میلیون تومان حقوق می گیرد باید ۵ درصد مالیات بپردازد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در بخش یارانه ها نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ تغییری نکرده است اما در حوزه های دیگر کمک های خوبی صورت گرفته است. در مورد کمیته امداد و بهزیستی موارد جدیدی دیده شده است. وام های مختلف و تسهیلات ارزان قیمت و امتیازاتی مثل بورس برای زاد و ولد جدید نیز از جمله این موارد است.

دلخوش همچنین به ساماندهی رودخانه ها و مساله آب بندان ها پرداخت و اظهار داشت: پیشنهاداتی در خصوص ساماندهی رودخانه ها و لایروبی آب بندان ها داشتیم که مصوب شد.

نماینده صومعه سرا در ادامه بیان داشت: در زمینه اشتغال، کمک به سرمایه گذاری در بخش های مختلف و تسهیلاتی که باید دیده می شد انجام شده است.

سیدکاظم دلخوش در خصوص افزایش جرائم رانندگی در سال آینده تصریح کرد: بخشی از درآمدحاصل از افزایش جرائم به افراد قطع نخاعی اختصاص خواهد یافت و بخش دیگری نیز برای نقاط حادثه خیر در نظر گرفته خواهد شد. همچنین برای پزشکی قانونی و هلال احمر نیز مواردی دیده شده است.

معافیت های آب و برق و گاز در بودجه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون تلفیق با اعلام اینکه آب و برق و گاز مدارس و دانشگاه فرهنگیان و… بر اساس الگوی مصرف شامل معافیت خواهند شد افزود: در خصوص خانوارها نیز قبوض خانوارهای کم مصرف تا حد معافیت کامل کاهش خواهد یافت اما خانوارهای پرمصرف هزینه بیشتری خواهند پرداخت. مساجد نیز معافیت هایی بر اساس الگوی مصرف خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: ۳۵ پیشنهاد توسط این کمیسیون مطرح شد که حدود ۳۰ پیشنهاد رای موافق گرفت.

وی در تشریح اقدامات این حوزه به بیان مواردی پرداخت و گفت: سرانه غذای زندانیان ۱۵ هزار تومان بود که پیشنهاد دادیم به ۲۰ هزار تومان افزایش یابد و در مجموع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای غذا و پوشاک زندانیان در نظر گرفتیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در ادامه اذعان داشت: با وجود تمام مواردی که انجام شده است باز هم بودجه ۱۴۰۰ بودجه کاملی نیست و نواقصی دارد. مواردی وجود دارد که معتقدیم گرانی هایی را به همراه خواهد داشت هرچند ارتباطات بین المللی ایران نیز می تواند تاثیراتی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به امتیازاتی که برای بیماران خاص در نظر گرفته شده است اظهار داشت: این مورد یکی از نکات مثبت بودجه ۱۴۰۰ است.

سیدکاظم دلخوش خاطر نشان کرد: اصلاحات صورت گرفته، بودجه را به نقطه مطلوب تری رسانده و شرایط فعلی از وضعیت اولیه بودجه به مراتب بهتر است.

۱۰۰۰ میلیارد تومان برای آتش نشانی ها و خرید نردبان بلند در نظر گرفته شد

نماینده صومعه سرا با اشاره به اینکه موارد خوبی برای شهرداری های سراسر کشور در نظر گرفته شده است افزود: پیشنهاد دادیم هزار میلیارد تومان برای آتش نشانی ها و خرید نردبان بلند هزینه شود. تمام شهرداری هایی که بلندمرتبه سازی دارند این مورد دیده شده است. همچنین اوراقی برای شهرداری ها در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *