10 فروردین 1403

انزلی و فرصت های از دست رفته

خبر راست/ امروزه در تمام جهان شهرهای بندری را میتوان قطب اقتصادی یک کشور تلقی کرد و این موقعیت منحصر به فرد البته با یک مدیریت صحیح می تواند به تنهایی دروازه تحول یک کشور قلمداد گردد.

در کنار این مزیت؛ اگر تاریخ غنی روابط و رویدادها، کانون جذب توریست داخلی و خارجی، فعالیت صنایع ای قابل توجه همچون شیلات، محصولات منحصر به فردی همچون خاویار با برند بین المللی، مردمی متعصب و پای کار و وجود منطقه آزاد تجاری را به یک شهر بندری اضافه کنیم در مجموع به نام شهر “بندر انزلی” نگین پیشانی بند شمال کشور میرسیم.

لیکن این ظرفیت عظیم امروز حال و روز خوبی ندارد و به تبع آن مردم دیار دریاچه کاسپین نیز درگیر با بسیاری از مشکلات ریز و درشت میباشند و سایه سنگین سوء مدیریت سالهاست بر این شهر و گنجینه خفته در آن چمبره زده است.

به طور حتم بکارگیری منابع و ایجاد روند سعودی در روزمرگی شهروندان مستلزم وجود دکترین مدیریتی بروز البته توسط مدیران کارآمد و امتحان پس داده میباشد.
نکته قابل تأسف در خصوص شهر بندر انزلی در سالهای اخیر ایجاد حاشیه ای هدفمند به پهنای همه نخبگان این شهر میباشد که به شکلی طلسم شده و تعجب برانگیز همچون مثلث برمودا فرزندان لایق این دیار را در خود بلعیده است و نتیجه آن حضور کوتوله های سیاسی در صحنه اول این شهر و ایراد خسران به آینده انزلی میباشد.

انزلی از دیرباز مهد فرهیختگان و علما و نخبگان بوده که بسیاری از این افراد در سبقه خود دوره هایی موفق از مدیریت های کلان این کشور را در کارنامه خود دارند لیکن به هزار و یک دلیل آشکار و نهان در عین علاقه و تعصب مثال زدنی به انزلی موقعیت خدمت با هدف توسعه پایدار به شهر خود را نیافته اند.
همانطور که مطلع هستیم انزلی بدلیل موقعیت توریستی خود میتواند اقتصادی خودساخته برای خود تعریف کند و با مدیریت صحیح موفقیت را در ساختار اقتصادی خود بیمه کند اما متاسفانه با وجود سرازیر شدن خیل عظیم گردشگر کسبه انزلی سهم زیادی از این اقتصاد را به خود تخصیص نداده اند.

وجود چهره ای ملی همچون “صادق رضادوست” که در جایگاه خود در مدیریت کلان کشور آن هم در نهادی حساس همچون نظارت بر اماکن کشور صاحب سبک مدیریتی موفق بوده و تحولات بسیاری را در این عرصه در سطوح سیاست گذاری و اجرا رقم زده اند.

نماینده و مسئولین انزلی میتوانستند از ضرفیتهای وی در کشور استفاده نموده و تغییراتی در زندگی مردم ایجاد نمایند که متاسفانه این امر به دلایل مختلف مقفول ماند.

ایجاد ساختار نوین برای این اداره عریض و طویل که به علت شرح وظایف خطیر خود، دربرگیری و ارتباط مستقیم با اصناف به زعم بسیاری از کارشناسان جزو مهمترین قسمت های ناجا محسوب می گردد و تغییر عملکرد این نهاد از قالب سنتی به خدمت الکترونیک در راستای سهولت در خدمت رسانی به ارباب رجوع جزو دستاوردهای این مدیر انزلچی میباشد.
در حوزه ورزش شهر انزلی با داشتن هواداران پرشور زبانزد است اما مسئولین و دست اندرکاران این شهر در طی دوران های مختلف نتوانستند هیچ کار مثبتی برای تنها تیم این شهر انجام دهند و از این رو سرخوردگی در بین آحاد مردم انزلی بوجود آمد.

وجود ملی پوشانی مثل سید جلال حسینی و مازیار زارع ، پژمان نوری و … هیچ گاه بعنوان فرصتی برای انزلی در نظر گرفته نشد و تمامی منفعت این بازیکنان صرف تیمهای تهرانی شد در صورتی که میشد با پرداخت هزینه این بازیکنان را در خدمت شهر انزلی حفظ کرد.

در حوزه سیاست بسیای از سیاسیون انزلیچی از شهر و دیار خود کوچ کرده و در شهرهای دیگر مشغول به فعالیت هستند هم اکنون بسیاری را میتوانید در بدنه دولت ببینید اما این حضور هیچگاه در راستای منافع انزلی و مردم آن تعریف نگردید.

به طور حتم تعریف ارتباطات ملی و توان مدیریتی در سطح کشور جزو اصلی ترین مؤلفه های مورد نیاز برای دردها و عقب ماندگی های این روزهای شهر خاکستر آلود انزلی میباشد که البته تحقق حضور این قبیل چهره های ملی مستلزم مطالبه شهروندان میباشد و باید با اجماع نظر حداکثری از این نخبگان جهت حضور در عرصه های مدیریتی دعوت بعمل آید
شاید اکنون زمان آن رسیده که قوی سپید بالهای خود را باز کند و فرزندانش را فرا خواند

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *