10 فروردین 1403

لزوم نظارت شهرداری در اعمال ماده ۱۱۰ جهت جلوگیری از سواستفاده متصرفین

یکشنبه ۲۵ شهریور نود و پنجمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری با دستور: – اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها محدوده منطقه یک – اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها در تالار شورا برگزار گردید.

به گزارش خبر راست، رییس کمیسیون عمران با تسلیت ایام محرم با تشریح عملکرد سال گذشته این کمیسیون و ارائه ۹ طرح، عملکرد موفق سال اول کمیسیون عمران را نتیجه تلاش مشاورین متخصص این کمیسیون دانست و از آنها تقدیر کرد.

دکتر رسولی با اشاره به نارضایتی شهروندان و تاثیر منفی زمین های بلاتکلیف در سطح شهر، اجرای ماده ۱۱۰ را اقدام مقتضی در این زمینه دانست.
وی با ذکر این مطلب که این موضوع در جلسه گذشته کمیسیون مطرح شده با بیان این موضوع که شورای شهر به دنبال یک شیوه عملکرد میباشد که موارد مربوط به این ماده قانونی قبل از ارجاع به شورا در کمیته ای تخصصی بررسی گردد و گزارش مربوطه در مورد نوع سند، مالکیت و مباحث نقطه ای آن به کمیسیون ارائه گردد از مناطق درخواست ارائه پیشنهادهای کارشناسی در این حوزه شد.
عضو شورای شهر رشت با اشاره به زمین های حاشیه رودخانه و برخی زمین هایی که قابلیت سواستفاده دارند با اشاره به سابقه سالهای گذشته خواستار نظارت ویژه شهرداری جهت جلوگیری از این قبیل تخلفات شد.
دکتر رسولی با بیان این موضوع که فرآیند تعریف شده در اعمال این ماده قانونی از سوی شهرداری به دلیل اشکالات موجود هنوز قابل دفاع نمیباشد و شهرداری باید جهت پاسخ گویی حقوقی به برخی ابهامات با تشکیل یک کارگروه تخصصی با بازدیدهای میدانی از محل و گزارش شفاف کارشناس به تفکیک آمادگی لازم داشته باشد و در شرایط کنونی با توجه به حواشی موجود پاکسازی این قبیل زمین ها را بهترین راهکار در این زمینه دانست.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری در ادامه با اشاره به موضوع شهر خلاق خوراک اظهار داشت یکی از مباحثی که این روزها مورد اختلاف نظر میباشد، بحث برند ارزشمند شهر خلاق است. این در حالیست که همه اعضای شورا این موضوع را یک فرصت برای شهر دانسته و لیکن عدم شفافیت در هزینه ها و عملکرد با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی باعث بروز نگرانی برای مدیریت شهری گردیده است.
وی افزود: جغرافیای سیاسی شهر رشت و دروازه اتصال این شهر به اروپا باعث ایجاد موقعیتی منحصر به خود برای رشت ایجاد کرده است که باید با ارتقای روابط بین الملل از این موقعیت ممتاز بهره برداری کرد.
دکتر رسولی تشکیل شورای راهبردی دیپلماسی شهری که دارای احاطه به مناسبتهای اجتماعی باشد با هدف تعیین سیاست های راهبردی در حوزه شهر خلاق را راهکاری مناسب جهت ارتقا راندمان و تحقق اهداف این برند برای شهر رشت دانست و اظهار داشت: زیرگروههای تخصصی این شورای راهبردی باید با بررسی های دقیق فرصتهای موجود در این حوزه را شناسایی و جهت استفاده بهینه از آنها مسیری مشخص تعریف کنند.
نائب رییس شورای شهر با اشاره به حجم پرونده های مجوز بهره برداری موقت (ماده ۴۲) با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی و معضل اشتغال خواستار بازنگری در رویکرد گذشته و استفاده از این موضوع به عنوان یک فرصت شد. وی با ذکر این مورد که در شرایط کنونی درخواست تغییر کاربری برای بخشی از اماکن باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل خواهد شد خواستار ارائه یک زمانبندی به این مشاغل جهت پرداخت عوارض مورد نظر و ادامه فعالیت آنها شد.
فاطمه قدیمی در تشریح تاریخچه و عملکرد شهر خلاق اظهار داشت: میز دیپلماسی شهر در قالب یک پیشنهاد در ستاد توسعه پایدار از سال ۹۳ شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: در سالهای اخیر تنها کلید واژه موجود در این زمینه روابط بین الملل بوده لیکن از مدتی پیش اساس عضویت در مجامع بین المللی و ابزار توسعه روابط بین الملل گفتمان دیپلماسی شهری میباشد.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت ادامه داد: متاسفانه شهر رشت از معدود مراکز استانی محسوب میشود که cts ندارد. cts به شاخص های توسعه شهری بر اساس میز توسعه میپردازد و وجود آن به نوعی مسیر توسعه شهر را میسر می کند.
وی افزود: در بررسی های انجام شده پایدارترین مسیر جهت رسیدن به نقاط هدف از پیش تعیین شده به درستی یونسکو تشخیص داده شد چرا که فعالترین آژانس بین المللی در کشور محسوب میشد و دفتر منطقه ای آن در تهران قرار داشت. عنوان شهر خلاق محصول این مسیر بود که به دلیل عملکرد مناسب و سرعت عمل پیش از بسیاری از شهرهایی که سابقه پیگیری در این زمینه را داشتند به رشت اعطا شد لیکن از مقطع ای به بعد به دلیل عدم حمایتهای لازم بسیاری از اتفاقات مد نظر برای رشت رخ نداد.

http://sepidkhabar.ir/?p=23770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *