10 فروردین 1403

کوچه پس کوچه های شهر جولانگاه سگ های ولگرد+تصاویر

مدتی است معضل جولان سگ‌های بی صاحب و ولگرد در کوچه و پس کوچه های شهر زبانزد جمع های گروهی کوچک و بزرگ است.

اختصاصی خبر راست/ لیلا پاکیزه: برخی از افرادی که سگ‌ها را به‌ عنوان حیوان خانگی خریداری می‌کنند هیچ اطلاعی درباره نحوه یا شرایط نگهداری از حیوانات ندارند، به همین دلیل پس از چند روز سگ‌ها را در سطح شهر یا پارک‌های کوچک و بزرگ رها می‌کنند.

اما به‌نظر می‌رسد تمامی سگ‌های بی‌صاحبی که در کلانشهرها مشکل‌ساز می‌شوند سگ‌های خانگی نیستند، چون به اعتقاد برخی کارشناسان، سگ‌های خانگی چنانچه در سطح شهر رها شوند قادر به ادامه زندگی نخواهند بود.

از سوی دیگر بسیاری از کسانی که این حیوانات را نگه می‌دارند ترجیح می‌دهند اگر آنها را نخواستند به دیگران بفروشند.

پس می‌شود نتیجه گرفت که سگ‌های خیابانی، اغلب ولگردهایی هستند که نسل‌های قبلی‌شان هم در خیابان رشد کرده‌اند و به سختی یا به اندازه‌ای محدود تربیت می‌شوند.

این سگ‌ها همان‌هایی هستند که می‌توانند خطر هاری را در شهر زیاد کنند و در استان‌های مختلف گاهی اخباری از حمله انفرادی یا گروهی‌شان به مردم در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

چندی پیش خبر حمله ور شدن یکی از این سگ های ولگرد به یک کودک در آستانه اشرفیه چالش آفرین و خبر ساز شد . اما این تمام داستان مشکلات سگ‌های ولگرد نیست که لابه‌لای معضلات ریز و درشت شهری به فراموشی سپرده شده‌اند. اکنون باید مسائل بهداشتی را نیز از عواقب این بی‌توجهی دانست، مسائلی که برای کنترل آنها هر سال اعتبار زیادی در کشور هزینه می‌شود.

در این شرایط به نظر می‌رسد باید با اتکا به روش‌های اصولی و مناسب آنها را از سطح شهر جمع آوری کرد و پس از عقیم کردن در پناهگاه‌های مناسب نگهداری کرد.

با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد دوباره مورد توجه قرار گرفتند، موجوداتی که چوب سهل‌انگاری بسیاری از انسان‌های ندانم‌کار و مسئولانی را می‌خورند که وظایف خود را به فراموشی سپرده‌اند، چون جمع‌آوری نشدن اصولی سگ‌های بی‌صاحب در بسیاری از شهرها مساله‌ای است که سبب بروز حوادث ریز و درشتی می‌شود که برخی مواقع افکار عمومی را جریحه‌دار نیز می‌کند،

برای ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد نه تنها شهرداری ضروری است فرمانداری و دیگر سازمانها وحتی ngo ها نیز باید پای کار آیند.

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت در گفت و گو با خبر راست در خصوص این معضل با اشاره به پی گیری دو سال پیش سازمان پسماند شهرداری در زمینه ساماندهی سگهای ولگرد تصریح کرد: برای ساماندهی نیازمند مساعدت ، همراهی. و همکاری بسیاری از سازمانها هستیم.

علیرضا حاجی پور با تاکید بر برگزاری جلسات متعدد با سازمانهای گوناگون تصریح کرد: برای نگهداری سگها و هدایت آنها به سامانکده های مخصوص نیازمند مجوزهای لازم که در برگیرنده هزینه های هنگفت است، می باشیم.

وی افزود: ما نمی توانیم به سگ.های آسیب وارد کنیم، بسیاری از مکانهای پیش بینی شده برای سگهای بی صاحب ممنوعه و بسیاری از مکانهای دیگر نیز با ممانعت های اجتماعی از جمله با شاکی خصوصی مواجه بوده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت از انعقاد قراردادی با پیمانکار در زمبنه واکسیناسیون، عقیم سازی و پلاک بندی سگهای ولگرد سطح شهر خبر داد و تصریح کرد: این قرارداد نوشته شده و در مرحله امضا قرار دارد، و با یک ضرب العجل به اجرا درخواهد آمد و بدین ترتیب با واکسیناسیون ، عقیم سازی. و پلاک بندی ضمن جلوگیری از زاد و ولد و افزایش جمعیت آنها دوباره در شهر رها خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: با انعقاد قرارداد فوق روزانه 50 ولی 100 سگ رها شده سطح شهر واکسیناسیون و ظرف مدت 2 الی 3 هفته تمامی سگ های بدون صاحب سطح شهر واکسیناسیون خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *