10 فروردین 1403

جایگاه ممتاز پارک علم و فناوری گیلان در مقیاس ملی و بین المللی/ضرورت تاسیس منطقه ویژه علم و فناور در گیلان

صبح امروز آیین تکریم،تجلیل و معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان با حضور دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات فناوری،دکتر کشمیری مدیر دفتر سیاست گذاری امور فناورانه وزارت علوم و تحقیقات برگزار شد.

اختصاصی خبر راست/ معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری گیلان در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دو دهه دکتر متقی طلب اذعان داشت: تشریح زحمات بیش از 17 ساله دکترمتقی در چند دقیقه میسر نخواهد بود.

وی دراشاره به شاخص های وزارت علوم و تحقیقات و معیارهای عمومی سازمان پارک علم فناوری گیلان تصریح کرد: با وجود بیش از 15 هزار  مستحدثات در پارک علم و فناوری و  پیگیری کردن مسایل مربوط به ان  و همچنین حمایت بیش از 270 شرکت  همه نشان از تعهد و علاقه دکتر متقی طلب دارد.

مهندس تکریمی افزود: امروز پارک علم فناوری گیلان نه تنها در مقیاس ملی بلکه در مقیاس بین المللی در نظام علم و فناوری از جایگاه ممتازی برخوردار است.

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری گیلان به نقل از مدیران پارک علم و فناوری دیگر کشورها دکتر متقی طلب را صاحب سبک و اندیشه خاص دانست و گفت: دکتر متقی طلب  بدون هیچگونه حاشیه ای پارک علم و فناوری را صاحب ابرو وحیثیت کرد. براین اساس دکتر مجید متقی طلب می توانند با صدای بلند بانک دراورد که من تمام انچه که در توان داشتم برای رشد این سازمان گام برداشته ام.

وی افزود: همکاران دکتر متقی طلب نیزامروز متعهد می شوند که بدون هیچگونه کاستی با همان پویایی که با حضور دکتر در حرکت بودند در کنار مدیر جدید به توسعه و پیشرفت روزافزون این سازمان گام بردارند.

تکریمی خاطرنشان کرد: دکتر متقی طلب بدون شناخت به تعطیلی ها و ایام استراحت. دو بدهی بزرگ به خود و به خانواده اش دارد.

برند شدن شرکتهای دانش بنیان در سایه حمایت های دکتر متقی طلب

مهندس کاظمی به نمایندگی ازشرکتهای فناور پارک علم و فناوری گیلان نیز در این مراسم اذعان داشت : در این پارک شرکتهایی بودند که با سرمایه کمتر از5 میلیون اغاز به کار کرده و با حمایتهای داعیانه دکتر متقی طلب امروز به برندی نمونه تبدیل شده اند.

در ادامه مجید متقی طلب با قدردانی از حضور مدیران کشوری و استانی در مراسم فوق در اشاره به تلاش 15 ساله برای رونق بازار بیان داشت: پارک علم و فناوری گیلان از5 مهر 82 با استقرار اولین مرکز رشد ict اغاز به کار کرد و آنچه که ما تحویل گرفتم تنها یک دفتر سازمان پژوهش ها و سپس مرکز رشد جامع بود. انچه که ما در داخل استان نیاز داشتیم ان بود که مسئولین و محققان به اهمیت توسعه مبتنی بر دانش و دانایی اگاهی یابند و به الویت و اهمیت این موضوع پی ببرند چیزی که متاسفانه امروز هم بسیاری از مدیران نسبت به موضوع فوق بی اطلاع هستند.

وی با اشاره به فعالیت اسان و بی دغدغه خود در دوساله اول خدمت  گفت: در سال 82 فضای 19 هزار متر مربعی  مجتمع دخانیات. برای توسعه پارک علم و فناوری گیلان مصوبه دولت ابلاغ شد

ممانعت برخی از مسئولین در اجرایی شدن مصوبه دولت

او گفت: از سال 84 تا 92 چهار بار مصوبه دولت برای واگذاری ان مجتمع به  اما متاسفانه باز برخی از مسئولین مانع اجرایی شدن این مصوبه شدند و با کمال تاسف ضمن تصویب بسته7 میلیارد تومان توسط دولت، برخی مانع اجرایی شدن آن شدند.

متقی طلب از استقرار 9 مرکز رشد و 41 کانون خلاق در گیلان خبر داد و افزود:  مراکز فوق تقریبا در تمامی دانشگاههای گیلان مستقر می باشند.

پارک علم بدون دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بی معناست

وی پارک بدون دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را بی معناخواند و تصریح کرد: در بحث فعالیت ملی و بین المللی 7 دوره فن بازار در کشور برگزار شد در اخرین سالها اکثر شرکتهای پژوهشی تلاش برای حضور در فن بازار داشته و دارند.

به گزارش خبر راست رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان گفت: از سال 2008 تا 2010 IASP_INSTPدبیرخانه فن بازار. تشکیل و از سال 2010 سه شبکه دانشگاههای مجازی ، شبکه نانو و شبکه پارک و فناوری کشورهای اسلامی در این دبیرخانه راه اندازی شد . و بر اساس تصمیم وزارتخانه دبیرخانه این شبکه پارک کشورهای اسلامی در استان گیلان تشکیل و در ان زمان پنج کشور و اکنون بیش از 17 کشور در این دبیرخانه عضو هستند.

وی با اشاره به عدم انجام بخشی از کارها تصریح کرد: عدم توان شخصی و ضعف درک اهمیت موصوع توسعه دانش محور علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بسیاری از کارهای مهم انجام نشد که به شخصه از تمامی مردم استان و کشور جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی میکنم.

متقی طلب با تاکید بر وجود دو سه مورد تخلف جزیی تصریح کرد: زمانی که این مرکز را تحویل گرفتم کل گردش مالی حدود 40 میلیون تومان بوده بود و تا در سال 96 دیوان محاسبات یک مورد نامه هم به پارک علم و فناوری گیلان نداده است.

پارک علم و فناوری گیلان از پاک ترین نیروی انسانی برخوردار ا ست

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان همکاران سازمانی خودرا پاک ترین نیروهای استان خواند و گفت: تمامی موفقیت های این مرکز مدیون تلاش ها و زحمات بی شائبه همکارانم بوده و من فقط نظاره گر فعالیت های این عزیزان بوده ام.

جنبش نرم افزاری جدید بر اساس سند 1404

دکتر باستی در اشاره به سند جامع علمی 1404 کشور گفت: در این سند در سال 1404 باید جنبش نرم افزاری جدید بوجود اید که در دنیا نو و جدید باشد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به تاکیدات اسلام در علم و پژوهش تصریح کرد:  براین اساس  در سیاست های ابلاغی وزن خاصی به شرکتهای دانش بنیان داده شده است.

باستی در تجزیه تحلیل محیط داخلی پارک علم و فناوری ما 15 هزار مترمربع فصای کالبدی با 250 واحد فناور50 شرکت دانش بنیان و  مجتمع تحقیقاتی فشتام و زمین سی هکتاری را از نقاط قوت پارک علم فناوری گیلان خواند و یادآور شد: در کنار این نقاط قوت نقاطی وجود داردکه باید تقویت شوند لذا استفاده از شورای پارک و استفاده از خرد جمعی موجود در پارک ، تاکید بر استقرار صندوق پژوهش و فناوری و تقویت ارتباطات جهت استفاده از ظرفیت های دانشگاه و فرصتهای مهم استان از اهم موضوعات است.

وی افزود: گیلان در موقعیت جغرافیایی مناسب قرار گرفته و این استان میتواند در بسیاری از حوزه ها موفقیتهایی داشته باشد که دیگر استانها از وجود این فرصتها محرومند.

ضرورت تاسیس منطقه ویژه علم و فناور در گیلان

به گزارش خبر راست رئیس پارک علم و فناوری گیلان برنامه های خود را در 5 فصل خلاصه و خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق فکر، توسعه سرمایه انسانی،جذب منابع مالی ، تقویت دبیرخانه فن بازار و دبیرخانه پارک علم و فناوری  و توسعه همکاریهای بین المللی و توسعه نظام فناوری بومی براساس رسالت دانشگاهها و مراکز علمی موجود از اهم برنامه ها ما در پارک علم و فناوری استان خواهد بود.

دکتر باستی با تاکید بر ضرورت تاسیس منطقه ویژه علم و فناور در گیلان خاطرنشان کرد:   5 استان کشور مجهز به مناطق ویژه علم و فناوری است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات بیان داشت: مدت اشنایی من با دکتر متقی طلب به هفته پژوهش سال قبل برمیگردد، کاری که برعهده دوستان در این حوزه است کاری بسیار سخت است ، کاری که ممکن است بسیاری از افراد را از پای درآورد.

دکتر برومند با تاکید بر اینکه در سالهای62 کسی به فکر پژوهش نبود،یاداور شد: بحث کارافرینی ازاوایل دهه 80 مورد توجه قرار گرفت،در عوض پدیده دانش بنیان از سال 90 شکل گرفت و این حوزه به عنوان.پارادایم اقتصادی موتور توسعه کشورهاست.

وی با اشاره به تحصیلات عالیه دکتر باستی و واسپاری مسئولیت سنگین مدیریت پارک علم و فناوری گیلان به وی تصریح کرد: توسعه تیم کارافرینی درزمینه توسعه کشور و استان مهم ترین اصل وزارت علوم و تحقیقات است لذا با ارتقا تعامل دانشگاه با پارک علم فناوری میتواند نقشی مهم در توسعه استان داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: تعامل پارک با مسئولین استان و استفاده از ظرفیتهای موجود در استان توجه به موضوع جانشین پروری ؛ توجه به منابع انسانی و تلاش در  جذب منابع انسانی کاربلد باید مورد توجه پارک علم و فناوری استانها قرار گیرید.

برومند گیلان را استانی فرهنگی خواند و بیان داشت: این استان دارای انسانهای فرهیخته ای است ، لذا نباید نسبت به استان انفعالی برخورد کنیم .

وی در پایان گفت:بنده اطمنیان دارم که با حمایت مسیولین ، دانشگاهیان و مردم استان تمامی ظرفیتهای موجود در پارک علم فناوری گیلان چندین برابر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *