10 فروردین 1403

پای آنفلوآنزای پرندگان به گیلان هم رسید، اوضاع تحت کنترل است

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اعلام مشاهده سه مورد شیوع محدود بیماری آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان در استان تاکید کرد که پایش های بهداشتی مستمر و دقیق و اوضاع کاملا تحت کنترل است اما رعایت دقیق توصیه های کارشناسی بهداشتی برای مرغداران استان و مردم الزامی است .

به گزارش خبر راست، دکتر سهراب عاقبتی روز دوشنبه خبر داد: در سال جاری ۳ کانون شیوع این بیماری در سطح روستاهای استان مورد شناسایی و تایید قرار گرفت که عملیات حذف و معدوم سازی طیور و اقدامات بهداشتی– قرنطینه ای بر اساس دستورالعمل های سازمانی در مورد آنها اجرا شده که نتیجه آن کنترل بیماری، جلوگیری از انتشار ویروس در سطح دیگر روستاها و عدم انتقال آن به صنعت طیور گسترده استان بوده است.
وی با اشاره به حضور زیاد پرندگان مهاجر در استان در این فصل، انتشار این ویروس را غیر قابل اجتناب دانست و با اشاره به تلفات پرندگان مهاجر در تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش ، از شهروندان و روستاییان استان خواست ضمن محصور نمودن جایگاه های طیور خود از تماس مستقیم با پرندگان مهاجر خودداری نمایند.
وی در ادامه افزود: شکار پرندگان مهاجر و عرضه پرندگان زنده برای مقابله با شیوع این بیماری کماکان ممنوع است و مصرف فراورده های طیور (گوشت مرغ) که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی تولید، کشتار و بسته بندی می شود ، هیچگونه خطری از لحاظ انتقال بیماری به همراه ندارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان از تداوم برنامه مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: موردی از ابتلای گله های طیور صنعتی استان به این بیماری مشاهده نشده است.
دکتر سهراب عاقبتی دبیر ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گیلان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون برای امکان شناسایی سریع، انجام بررسی های اپیدمولوژیک و کنترل موارد احتمالی بروز بیماری، بیش از ۱۳ هزار نمونه خون و سه هزار و ۶۰۰ نمونه سواب کلواک از طیور روستاها، باغ های پرندگان، بازاچه های عرضه طیور، تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش و طیور موجود در واحدهای صنعتی اخذ و در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی گیلان و مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
عاقبتی در ادامه با اشاره به تداوم انجام مراقبت فعال و غیر فعال بیماری در استان، کنترل بیماری را نتیجه حذف سریع و معدوم سازی پرندگان آلوده، فعالیت های آموزشی – ترویجی از طریق توزیع بروشور و نصب بنر اطلاع رسانی، تشکیل کلاس های آموزشی و برنامه های آموزشی به همراه تشدید اقدامات بهداشتی- قرنطینه ای در مبادی ورودی استان، واحدهای تولیدی و سایر بخش های مرتبط با صنعت طیور و فعالیت ستاد مقابله با بیماری به دبیری اداره کل دامپزشکی استان دانست.
وی ضمن تشکر از همکاری روستاییان، شهروندان و مالکان طیور بومی و صنعتی در خصوص اطلاع رسانی سریع و همکاری در انجام عملیات پاکسازی کانون های بیماری، از پایگاه های خبری و نشریات محلی تقاضا کرد تا با انتشار اطلاعات صحیح، موثق و به موقع، اداره کل دامپزشکی استان را در پیشگیری از بیماری کمک کنند.
استان گیلان دارای حدود ۱۰ میلیون قطعه طیور بومی و حدود ۲۱ میلیون قطعه طیور صنعتی در هر دوره شش ماهه است.
بیماری آنفلونزای فوق حاد طیور جزو بیماری های قابل انتقال بین انسان و پرندگان می باشد که اخیرا به علت شیوع بیش از حد در منطقه آسیای جنوب شرقی، آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی باعث بروز بیماری و مرگ و میر انسانی و ایجاد تلفات و خسارت های شدید در طیور صنعتی شده است.
علائم بالینی این بیماری در انسان، به شکل تنفسی حاد رخ می دهد و علائم آن شامل تب، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، بیقراری، التهاب نای و سرفه می باشد.
علائم روده ای آن نیز شامل تهوع، استفراغ و اسهال است که بیشتر در بچه ها دیده می شود. مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا اغلب در افراد مسن و افرادی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند، بروز می کند.
راه های انتقال این بیماری به انسان، بطور مستقیم از راه پرندگان آلوده یا محیط های آلوده شده به ویروس آنفلوانزا و بطور غیر مستقیم از راه تماس با میزبان های واسط مانند خوک است و در پرندگان؛ تماس مستقیم با پرندگان مهاجر و آبزی حامل یا بهبود یافته از بیماری و طیور آلوده، انتقال مکانیکی شامل وسائط نقلیه آلوده وسایل و لوازم آلوده مرغداری، پوشاک آلوده، کارکنان مرغداری های آلوده در صورت عدم رعایت اصول قرنطینه ای، بستر، کود مرغی، پرها و لاشه های آلوده است.
شیوع این بیماری در استانهای مختلف کشور در سال جاری باعث تلفات بیش از ۲۵ میلیون مرغ تخم گذار و گوشتی شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *