10 فروردین 1403

ارائه خدمات شیمی درمانی در چندین مرکز به بیماران سرطانی سرپایی؛ علاوه بر بیمارستان رازی

به گزارش خبر راست و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)؛ دکتر یعقوبی- سرپرست مرکز آموزشی درمانی رازی رشت طی گفتگویی با خبرنگار وبداگیلان با بیان اینکه استان گیلان، سالمندترین استان در کشور است، گفت: با توجه به افزایش سن افراد و شاخص امید زندگی در این استان، بروز انواع بیماری‌های غیر واگیر به ویژه انواع سرطان‌ها نیز رو به افزایش است.

دکتر یعقوبی خاطرنشان کرد: مرکز آموزشی درمانی رازی رشت یکی از مراکز فوق تخصصی در شمال کشور است که بیماران سرطانی از مناطق مختلف استان گیلان و سایر استان‌های مجاور به این مرکز ارجاع می‌شوند.

وی افزود: این مرکز، در حال حاضر دارای ۵ نفر فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی و شش متخصص رادیوتراپی است که در بخش شیمی درمانی به بیماران بستری، سرپایی و رادیوتراپی، خدمات ارایه می‌دهند.

دکتر یعقوبی با اشاره به ضریب صددرصدی اشغال تخت در این مرکز، تصریح کرد: نیاز رو به افزون ارایه خدمت به بیماران سرطانی، فضای فیزیکی بخش فوق تخصصی هماتولوژی گسترس پیدا کرده که با تأمین نیروی انسانی، پذیرش بیماران، تسهیل خواهد شد.

دکتر غریب- مدیر گروه هماتولوژی مرکز آموزشی درمانی رازی نیز اظهار داشت: این مرکز، به عنوان مهمترین مرکز درمانی در رشت در زمینه بیماران سرطانی بستری، خدمات ارایه می‌کند که با توجه به ظرفیت موجود، معمولاً ضریب اشغال تخت در این مرکز، بالای صددرصد است و غالبا بسیاری از بیماران در نوبت بستری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، چندین مرکز در استان گیلان، آماده خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی در بخش شیمی درمانی هستند، افزود: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی بعثت رشت با ظرفیت حدود ۱۸ تخت، یکی از مراکزی است که خدمات شیمی درمانی سرپایی را به بیماران سرطانی ارایه می‌دهد.

دکتر غریب یکی از رسالت‌های کلینیک بعثت را فراهم کردن امکانات شیمی درمانی برای بیماران بدخیم در سطح استان عنوان کرد و خاطرنشان شد: بخش شیمی درمانی سرپایی در این مرکز راه‌اندازی شده و در حال حاضر روزانه حدود ۶۰ بیمار سرپایی، خدمت دریافت می‌کنند و جهت دسترسی آسان این بیماران به داروهای موردنیاز، داروخانه شبانه روزی نیز در این کلینیک راه‌اندازی شده است.

وی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) رشت (وابسته به تأمین اجتماعی گیلان) را از دیگر مراکزی عنوان کرد که با ظرفیت حدود ده تخت، آماده پذیرش بیماران سرطانی سرپایی است.

وی افزود: در بیمارستان نیکوکار املش نیز، بخش بیماران سرطانی سرپایی با ظرفیت حدود ۱۲ تخت، پزشکان متخصص اعزامی از رشت، به بیماران بستری سرطانی ارایه خدمت می‌کنند.

مرکز جامع سرطان در لاهیجان نیز از دیگر مراکزی است که آماده ارایه خدمت به بیماران سرطانی است

سرپرستار بخش شیمی درمانی این مرکز نیز با اشاره به اینکه بخش شیمی درمانی در مرکز آموزشی و درمانی رازی با ظرفیت ۱۸ تخت به بیماران سرطانی بستری ارائه خدمات می‌دهد افزود؛ با توجه به افزایش تعداد بیماران، همه تخت‌ها اشغال شده و بسیاری از بیماران نیز در لیست انتظار قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *