10 فروردین 1403

تعیین تکلیف شهردار آستارا مطالبه مردمی

به گزارش خبر راست و به نقل از مهر؛ شهرداری به عنوان یک نهاد اجرایی وظایف متعدد و حساسی در راستای خدمات رسانی به شهروندان دارد. این نهاد خدمات رسان و مؤثر در تأمین نیاز شهروندان و خدمات رسانی به آنها در شهر مرزی آستارا ماه‌ها است که به دلیل مشخص نشدن سکاندار آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

تعیین تکلیف شهردار آستارا مطالبه مردمی

شورای شهر آستارا در دوره جدید در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که شهروندان انتظار داشتند شهری درخور نام و آوازه آستارا برای همشهریان رقم بخورد و شاهد رفع مشکلات و عمران و آبادانی شهر باشند. در طول عمر شورای دوره ششم همواره شاهد بگو مگوهای اعضای شورا در فضای مجازی و رسانه‌ها بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که اختلاف بین آنها به ویژه در انتخاب شهردار زیاد بوده و در این میان تنها، شهر و مردم متضرر شده و دود این اختلافات به چشم مردم می‌رود.

شورایی که تاکنون نتوانسته انتظارات مردم را محقق کند و خود گرفتار دو دستگی است و با گذشته حدود یک سال از عمر دوره ششم شاهد وقت کشی در خدمات رسانی به شهروندان هستیم.

وعده‌هایی که وعده مانده

یکی از وعده‌هایی که منتخبان شورا در کارزار انتخاباتی به صراحت به آن اشاره کرده بودند تعیین شهردار بود اما اندیشه‌های حاکم و اختلاف سلیقه، مانع از انتخاب شهردار شهر آستارا شده است.

با روی کار آمدن شورای ششم، اعضای شورا با رایزنی و برگزاری جلسات فشرده برای انتخاب شهردار با نظر اکثریت گزینه مورد نظر خود را معرفی کردند که به دلیل مدیریت میانی تأیید نشد لذا شورای شهر آستارا گزینه دوم را برای شهرداری معرفی کرد که این گزینه نیز پس از مدتی و بنا به دلایلی تأیید نشد و در نهایت و پس از کش و قوس‌های فراوان چهار نفر از اعضای هفت نفره این شورا «میثم الوان پور» رئیس شورای شهر آستارا را به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب کردند.

هیئت تطبیق فرمانداری آستارا وی را به دلیل نداشتن ۵ سال سابقه میانی تأیید نکرد و اعضای شورا در تاریخ ۲۸ آذر با تشکیل جلسه‌ای دوباره به انتخاب «میثم الوان پور» به سمت شهردار آستارا اصرار کردند و مصوبه شورا توسط هیئت تطبیق فرمانداری برای سیر مراحل قانونی به هیئت حل اختلاف استان گیلان ارجاع داده شد.

در اجرای تبصره ۳ ذیل بند یک ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵/۳/۱ و اصلاحات بعدی آن و بر اساس پیشنهاد شورای شهر آستارا «میثم الوان پور» به سمت شهردار این شهر از سوی استاندار گیلان منصوب شد.

تعیین تکلیف شهردار آستارا مطالبه مردمی

لغو حکم شهرداری برای «میثم الوان پور»

اما با گذشت بیش از دو ماه از صدور حکم شهردار آستارا، حکم الوان پور برای سکان داری شهرداری آستارا اجرا نشد و بالاخره در ۲۶ اردیبهشت سال جاری لغو حکم شهرداری الوان پور توسط استاندار به فرمانداری آستارا ابلاغ شد.

عدم انتخاب شهردار آستارا تاکنون لطمات زیادی به مجموعه این شهر وارد کرده و ادامه این بلاتکلیفی باعث به وجود آمدن آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود که باید هرچه سریع‌تر از سوی دستگاه‌های مسئول تصمیم‌گیری لازم اتخاذ شود.

یکی از درخواست‌های شهروندان آستارایی از فرماندار این است که تمام عزم خود را جزم کرده و شهامت لازم به خرج دهد و با مدیریت و درایت خود هر چه سریع‌تر وضعیت شهرداری آستارا تعیین تکلیف و روشن کند.

اعضای شورا به فکر منافع مردم باشند

پیمان ناصری فعال اجتماعی و رسانه  با بیان اینکه شورای شهر آستارا خود مانع توسعه است، اظهار کرد: شورایی که خود دچار اختلاف و دو دستگی است با گذشت نزدیک به یک سال نتوانسته است شهردار آستارا را تعیین تکلیف کند چه اهمیتی برای شهروندان دارد و بهتر است از اختلاف دست بردارند.

این شهروند آستارایی با بیان اینکه اختلاف بین شورا به ضرر شهر و شهروندان است افزود: وضعیت آسفالت، پیاده روهای خیابان‌ها، نبود پارک بازی برای شهروندان و فاضلاب را ببینید و قضاوت کنید شورا کارآمد بوده یا ناکارآمد؟

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر اختلافات را کم و صدای اعتراض شهروندان از عملکرد خود را بشنوند افزود: این همه تأخیر در فرایند انتخاب شهردار نوعی بازی با منافع عمومی است.

ناصری تأکید کرد: اعضای شورای شهر به فکر منافع مردم باشند تا بیش از این دود اختلافات به چشم شهروندان نرود و شهر از غافله پیشرفت عقب نماند.

اعضای شورا شهرداری آینده نگر انتخاب کنند

واحدی یکی از دیگر شهروندان آستارایی نیز در خصوص عدم تکلیف شهردار این شهر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اعضای شورا باید تلاش کنند با انتخاب یک شهردار آینده نگر و دارای برنامه‌های مدون و بلند مدت افق‌های خوبی برای شهر متصور باشند.

وی گفت: استعدادها و نیروهای انسانی توانمند بسیاری داریم که با تشکیل کمیته‌های مختلف می‌توان از حضور این استعدادها استفاده سازنده داشت.

تعیین تکلیف شهردار آستارا مطالبه مردمی

فرصت سوزی شورای شهر در شرایط کنونی معنایی ندارد

یوسف هدایتی فعال اجتماعی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چندین ماه است شهردار نداریم و این به ضرر شهر و شهروندان است.

وی با بیان اینکه از لحاظ مدیریت شهری در آستارا خلاهایی را شاهد هستیم، افزود: شورای شهر باید اختلاف‌ها را به خاطر مردم کنار گذاشته و به فکر شهر باشند.

هدایتی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: مردم به شما رأی داده‌اند تا وضعیت شهر را بهتر شود نه اینکه اختلافات خود را به داخل شورا ببرید.

وی افزود: امیدواریم این اختلاف‌ها تمام شده و شهرداری در خور نام آستارا انتخاب شده که بتواند زمینه ارتقای این شهر در حوزه‌های مختلف را فراهم کند.

این شهروند آستارایی با بیان اینکه این شهر از نبود فرهنگسرا رنج می‌برد و پارک تفریحی و توریستی مناسبی در شهر وجود ندارد و تالاب استیل نیز در حد یک منطقه نمونه گردشگری نیست، تأکید کرد: شهرداری باید انتخاب شود که به این مسائل و سایر مسائلی که شهر در آن حوزه مشکل دارد رسیدگی و آنها را برطرف کند.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه فرصت سوزی در شرایط کنونی معنایی ندارد، ادامه داد: دود این فضا و شرایط به چشم مردم می‌رود که لیاقت و شایستگی آنها این نیست و اعضای شورای شهر باید به این فضا دامن نزنند.

هدایتی گفت: روزی را شاهد باشیم که در بین اعضای شورا وحدت رویه باشد و شهرداری انتخاب شود که بتواند در راستای توسعه و پیشرفت آستارا گام بردارد و مشکلات را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *