29 اسفند 1402

آخرین وضعیت نگهداری از توله یوز باقیمانده/ ایران نباید سزارین می‌شد

به گزارش خبر راست و به نقل از همشهری آنلاین؛ اکبری دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست در نشست نمایندگان مجلس با کارشناسان محیط زیست که فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای بررسی مرگ توله یوزپلنگ‌های ایرانی برگزار کرده بود، گفت: توله یوزپلنگ سوم در مهمانسرای مدیران سازمان محیط زیست است و تیمارگر بالاسر آن قرار دارد.

به گفته دامپزشک سازمان محیط زیست، یک تیمارگر از این توله یوزپلنگ نگهداری می‌کند و وضعیت شیر خوردن، نتایج رادیولوژی و روند درمان این حیوان ارسال می‌شود.

آخرین وضعیت توله یوزهای ایرانی

این دامپزشک در پاسخ به انتقادهایی در مورد تحصیلات تیمارگر توله یوزپلنگ گفت: حرفه تیمارگری تجربی است، تیمارگر یوزپلنگ ظرافت و اصول کار را رعایت می‌کند و قبلاً هم سابقه این کار را داشته است.

او افزود: سازمان محیط زیست اعلام کرده ۱۲ یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان باقی مانده که تنها ۲ قلاده از آنها ماده هستند. «دلبر» یکی از یوزپلنگ‌های ماده بود که به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست، «ناباروریش تکثیر یوزپلنگ آسیایی را ناموفق کرد.»

اکبری گفت: در انتهای دولت دوازدهم، یوزپلنگ ماده دیگر یعنی «ایران» که بالغ شده بود، برای ادامه طرح تکثیر از پردیسان تهران به سایت توران در استان سمنان منتقل شد.

او ۲۹ اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته بود «در کل خطاهایی وجود داشته و ما می‌پذیریم که باید آن‌ها را اصلاح کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های بعدی، این اشتباه‌ها جبران شود.»

۱۰ اردیبهشت ماه امسال از «ایران» ۳ توله یوزپلنگ متولد شد اما سه روز بعد، یکی از آنها مرد. ۲۸ اردیبهشت ماه هم با تلف شدن دومین توله یوزپلنگ، تنها یکی از آنها باقی مانده که گفته می‌شود توله سوم تحت درمان است و به پارک پردیسان تهران منتقل شده است.

پزشک معتمد سازمان محیط زیست: اجازه ندادند صحبت کنیم

اکرامی پزشک معتمد سازمان محیط زیست گفته «اولین توله یوزپلنگ ایران، به علت «شیردهی اشتباه» تلف شد. روابط عمومی سازمان محیط زیست با سکوت رسانه‌ای، تولد توله یوزپلنگ‌ها را به حاشیه کشاند و سازمان محیط زیست به ما اجازه صحبت کردن نداد.»

او توضیح داد: «طرح باروری یوزپلنگ که ۲ سال زمان برد، با بی‌تفاوتی سازمان محیط زیست به پایان رسید. وظیفه من باروری ایران بود، وظیفه نگهداری و تیمار توله‌ها بر عهده‌ تیمارگر سازمان محیط زیست بود و پس از تحویل توله‌ها به تیمارگر، توران را ترک کردم.»

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: توله یوزپلنگ نباید در مهمانسرای سازمان محیط زیست نگهداری شود

در نشست نمایندگان فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، برخی کارشناسان زیست محیطی و دامپزشکی گفته‌اند: «ایران نباید سزارین می‌شد.»

به گفته آنها، «یوز در طبیعت منقرض شده، فرصت بقا ندارد و فقط می‌توان ژن آن را حفظ کرد.»

رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست گفت: «کارهای انجام شده برای زایمان و نگهداری یوزپلنگ‌ها را زیر سؤال نمی‌بریم اما بدسلیقگی و بی‌دقتی در مدیریت پروژه زیرسؤال است.»

او گفت: «حتی شنیدم یوزپلنگ شاید بیش از یک بار بیهوش شده، توله دوم عدد بر اثر تناسب نداشتن درست کردن شیر خشک تلف شده و فضای نگهداریشان نامناسب بوده است.»

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تأکید کرد: «توله یوزپلنگ نباید در مهمانسرای سازمان محیط زیست نگهداری شود.»

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *