29 اسفند 1402

ادعای اسراییل: ایران روی سانتریفیوژهای پیشرفته کار می‌کند

به گزارش خبر راست و به نقل از سرویس ترجمه شفقنا، رویترز نوشت: وزیر جنگ اسرائیل امروز سه شنبه گفت که ایران بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته اورانیوم در سایت های زیرزمینی جدیدی که در نزدیکی نیروگاه اتمی نطنز ساخته می شود کار می کند. ارقامی که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کرده به طور کلی با ارقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متفاوت است.

از سانتریفیوژها برای تصفیه اورانیوم برای پروژه های غیرنظامی یا در سطوح بالاتر برای ساخت سوخت بمب استفاده می شود. پیشرفت ایران در این زمینه توسط قدرت‌های جهانی که تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای با تهران را احیا کنند، رصد می‌شود. ایران اعلام کرده هرگز قصد ساخت سلاح اتمی ندارد.

بنی گانتز وزیر جنگ اسراییل در سخنرانی در دانشگاه رایشمن در نزدیکی تل آویو گفت: «ایران تلاش می‌کند تا ساخت و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR6 را در تأسیسات هسته‌ای خود، از جمله تأسیسات جدیدی که در سایت‌های زیرزمینی نزدیک نطنز ساخته می‌شود، تکمیل کند».

در گزارش سوم مارس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) آمده است که ایران در مجموع سه آبشار IR6 را نصب کرده یا برنامه‌ریزی کرده است که بالغ بر ۶۶۰ دستگاه می‌شود.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته گفت که ایران یک کارگاه زیرزمینی جدید در نطنز برای ساخت قطعات سانتریفیوژ راه‌اندازی کرده است که یک اقدام احتیاطی آشکار در برابر حملات است.

گانتز در اظهارات خود به تهدید دیرینه اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران در صورتی که دیپلماسی در بن بست قرار گیرد، اشاره کرد.

او گفت: «هزینه چنین جنگی در آینده، که امیدواریم رخ ندهد، با مذاکرات سخت‌تر قدرت‌های جهانی قابل پیشگیری یا کاهش است».

ایران همواره به تهدیدهای اسراییل پاسخ گفته و تهدید کرده در صورت هرگونه اقدام اشتباه، مقابله به مثل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *