10 فروردین 1403

نمی‌توان به بهانه کمک به صنعت خودرو با جان مردم بازی کرد/کجای دنیا خودرو پیش فروش شده و ۱ سال بعد خودرو را تحویل می دهند

به گزارش خبر راست و به نقل از شفقنا؛ عبدالناصر درخشان در خصوص وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: ایران کشوری است که در حوزه صنعت از لحاظ تاریخی و آماری سابقه چندین ساله دارد و اینکه سالها محدودیت هایی را هم برای واردات ایجاد کردیم به دلیل این بود که تولیدات ما نوپا بودند و توان رقابت با بازارهای خارجی را نداشتند اما امروز وضعیت فرق کرده است و نمی توانیم مردم را محدود کنیم و جلوی واردات را بگیریم.

او در ادامه افزود: عده‌ای می گویند که در صورت واردات لوازم خارجی، محصولات تولید داخل مشتری خود را از دست می دهد چراکه کیفیت لوازم خارجی بالاتر است پس باید کاری کرد که تولیدکنندگان داخلی هم به سمت افزایش کیفیت تولیدات بروند؛ زیرا مردم حق دارند از کالاهایی که نیازشان را مرتفع می کند استفاده کنند. این موضوع که با واردات خودرو، ارز کشور خارج می شود حرف درستی نیست چراکه قرار است در قبال آن، خودرو وارد شود که امری ضروری است و دولت باید جلوی خروج غیر ضروری ارز را بگیرد به عنوان نمونه در سال‌های اخیر چند صد میلیون دلار برای خرید منازل مسکونی در ترکیه و دبی از کشور خارج شد؛ همچنین هموطنانی هم داریم که صادرات انجام می دهند و از پول صادرات می خواهند کالاهایی وارد کشور کنند که فرقی نمی کند این کالا خودرو باشد و یا لوازم خانگی.

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس تصریح کرد: تصادف بهبهان درس عبرتی برای این امر است که واردات خودرو را ضروری می‌کند زیرا نمی توان به بهانه کمک به صنعت کشور، با جان مردم بازی کرد؛ کمیسیون صنایع با طرح واردات خودرو همراهی کرد اما مجمع تشخیص ایراداتی وارد کرد و اما امیدوارم این موضوع به نحوی حل شود که مردم بتوانند از خودرویی که کیفیت دارد، استفاده کنند. از سوی دیگر ما با مشکل آلودگی هوا و مصرف بیش از حد بنزین در کشور مواجه هستیم و قطعا با واردات خودرو بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

درخشان با اشاره به وابستگی صنعت خودرو به خارج، اظهار کرد: ما وقتی که حتی برای یک قطعه اگر به خارج وابسته باشیم یعنی ما توان تولید آن قطعه خاص را در کشور نداریم و ماشینی که به ظاهر کامل است قابلیت استفاده ندارد. بنابراین ما به خارج از کشور وابسته هستیم اما خودروسازان از یک سو می‌گویند که ما مشکلی با واردات خودرو نداریم اما در مقام عمل با روش های مختلف مانع از این امر می شوند. ما حامی تولید ملی هستیم اما بایستی در فضایی باشد که رقابت وجود داشته باشد. در کجای دنیا کارخانه تولید خودرو، پیش فروش کرده و ۱ سال بعد خودرو را تحویل می دهد! بنابراین مشتری بازار خودرو اشباع شده است و دلیلی برای نگرانی از سوی خودروسازان وجود ندارد و زیانشان را هم باید با بهره روی و کیفیت بهتر جبران کنند نه از جیب مردم.

او با بیان اینکه دخالت دولت در هر حوزه باعث آشفتگی آن خواهد شد، گفت: اخیرا یکی از طرح‌هایی که در مجلس مطرح شد «الزام بنگاه‌های خصوصی برای جذب نیروی انسانی از طریف وزارت تعاون و کار» بود در حالی که بخش خصوصی توانمند باید مستقل باشد و در بخش خصوصی فقط ثروت و سرمایه نیست که آن شرکت را سرپا نگه می دارد، بلکه نیروی انسانی توانمند است؛ بنابراین دخالت دولت در هر حوزه از جمله خودروسازی فقط اوضاع را آشفته تر می‌کند و به جای اینکه خودروساز برای عملکرد ضعیفش پاسخگو باشد، انگشت اتهام به سوی وزیر بلند می شود و خودروسازان خود را پیش وزیر پنهان می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *