29 اسفند 1402

انفعال مسئولان فرهنگی گیلان در یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی

به گزارش خبر راست و به نقل از دیارمیرزا، سجاد ستوده، درباره برنامه‌های فعالان فضای مجازی استان در یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی اظهار داشت: هم‌زمان با ایام گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت اسطوره استکبارستیزی مردم گیلان و نماد استقلال‌خواهی مردم ایران، شهید بزرگوار، شهید میرزا کوچک جنگلی، فعالان فضای مجازی استان گیلان به منظور گرامیداشت این ایام، اقدام به طراحی، تدوین و تولید محصولات متنوع چندرسانه‌ای در قالب‌های مختلف کرده‌اند.

وی افزود: در سالی که انتظار می‌رفت با برگزاری کنگره یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک، فرصتی نو برای تبیین اهداف و ابعاد مختلف این نهضت فراهم آید، متأسفانه شاهد انفعال عجیب‌وغریب متولیان و مسئولین برگزاری کنگره و نیز سازمان‌های متولی امر بودیم. متأسفانه کنگره‌ای که از سال ۹۷ برخی از مسئولین استان وعده برگزاری آن را داده بودند، به سال‌های بعد موکول شد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان گفت: هم‌زمان با انفعال مسئولان و متولیان کنگره یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک، بسیاری از فعالان فرهنگی و اجتماعی و فعالان فضای مجازی استان گیلان در یک حرکت خودجوش اقدام به طراحی برنامه‌های مختلفی جهت معرفی میرزا کوچک و نهضت جنگل نمودند. در بخشی از این برنامه‌ها که با همراهی مجموعه‌های مختلف فعال در حوزه فضای مجازی اعم از سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، بسیج اساتید، بسیج هنرمندان، بسیج دانشجویی و همچنین برخی از مجموعه‌های مردمی فعال در فضای مجازی استان گیلان طراحی شده، بیش از ۳۰ عنوان محصول متنوع در قالب‌های مختلف پیرامون نهضت جنگل تولید شده است.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در روز دوشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰ در یک برنامه ویژه که به شکل و در قالب نویی برگزار خواهد شد از این محصولات متنوع رونمایی شود.
مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، راه‌اندازی سایت تخصصی با عنوان «کوچک جنگلی» را از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: این سایت با دامنه کوچک جنگلی دات آی آر http://kouchakjangali.ir/ در روز دوشنبه هفته جاری رونمایی خواهد شد. این سایت به علت خلأ موجود در این حوزه، راه‌اندازی شده است و جالب این است که در حال حاضر هیچ دامنه فعالی در این حوزه در وب و اینترنت وجود ندارد. سایت کوچک جنگلی در یک قالب زیبا، مدرن و خوب و با استفاده از نرم‌افزارهای روز دنیا طراحی شده است. در این سایت قرار است مجموعه تولیدات، یادداشت‌ها و… درباره نهضت جنگل و میرزا کوچک جنگل منتشر شود.

وی تأکید کرد: این سایت علاوه بر اینکه یک سایت است در اینستاگرام و تلگرام، صفحه رسمی دارد و مردم می‌توانند تولیدات این سایت را از شبکه‌های اجتماعی پیگیری کنند.

ستوده با بیان اینکه یکی از این برنامه‌های تولیدی، درسگفتاری تحلیلی با عنوان روایت جنگل است اظهار کرد: این درسگفتارها با هدف تولید یک محتوای مبنا برای تولیدکنندگان محصولات چندرسانه‌ای پیرامون نهضت با توجه به مبانی نهضت جنگل مبتنی بر اندیشه انقلاب اسلامی تولید شده است.

این فعال فضای مجازی افزود: دکتر مظفر نامدار سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد، از اعضای دایره المعارف انقلاب اسلامی و از اساتید مبرز علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه در این مجموعه درسگفتار به مباحثی همچون اوضاع‌واحوال ایران و گیلان در آستانه نهضت جنگل، اهداف و مرامنامه نهضت جنگل، اثرات و خدمات اجتماعی نهضت جنگل و علل شکست نهضت پرداخته است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه شبهات وارد شده به نهضت جنگل در سال‌های گذشته توسط یک مجموعه فعال فضای مجازی احصاء شده است، گفت: هر کدام از این شبهات در قالب یک برنامه کوتاه سه‌دقیقه‌ای با حضور اساتید دانشگاه و حوزه پاسخ داده شده و در ایام یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی منتشر خواهد شد.

ستوده ادامه داد: علاوه بر این تولیدات، آثار متعدد و زیاد دیگری مانند مستند مینیاتور در ۱۰ قسمت تولید شده است و قسمت اول آن در هفته جاری منتشر خواهد شد. در این مستند به ابعاد مختلف نهضت جنگل پرداخته شده است. در حوزه تولیدات هنری، دو مدل موشن گرافی در معرفی نهضت جنگل و معرفی میرزا کوچک تولید شده است و دو آیتم نقاشی شنی در قالب تصویرسازی با استفاده از نقاشی شنی، سخنرانی‌های رهبر انقلاب درباره‌ی نهضت جنگل بازخوانی می‌شود. یک عنوان موشن کمیک هم به ابعاد مختلف نهضت جنگل پرداخته است و ۸ عنوان مصاحبه مردمی و تصویری هم در قالب‌های مختلف به معرفی نهضت جنگل می‌پردازد و علاوه بر آن یک موزیک ویدئو هم به کمک گروه سرود منادیان بصیرت تولید شده است.

وی با بیان اینکه یک نماهنگ دو زبانه فارسی و گیلکی هم تولید شده است گفت: این نماهنگ برای اولین بار در این سبک و با صدای حاج اصلان رمضانی از مداحان معروف استان تولید شده است. یک فیلم کوتاه هم در شهر رضوانشهر ساخته شده است و محصولات کوچک متنوع شامل بیش از ۱۰۰ عکس نوشت مختلف در قالب پست اینستاگرامی، استوری و استوری موشن درباره نهضت جنگل تولید شده است که در روزهای آتی منتشر خوا

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، بازسازی تصاویر قدیمی شهید میرزا کوچک جنگلی را از کارهای انجام شده توسط فعالان فضای مجازی استان برای صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک عنوان کرد و ادامه داد: سه تصویر ویژه میرزا کوچک جنگلی از جمله تصویری که در آن میرزا کوچک ملبس به لباس روحانیت است به صورت رنگی و با کیفیت خوب بازسازی شده است که در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

ستوده با بیان اینکه چندین نشست تخصصی با موضوع میرزا کوچک برنامه ریزی شده، گفت: در راستای این نشست‌ها نیز تولیداتی با موضوع نهضت جنگل به ثمر خواهد نشست. در همین راستا، اولین نشست تخصصی با حضور دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در سالن گیلانشناسی سلیمانداراب رشت برگزار شد. سه جلسه دیگر تخصصی هم در همین راستا، روزهای نهم و دهم آذر برگزار خواهد شد که از اساتید این حوزه استفاده خواهیم کرد. ضمن اینکه یک مراسم ویژه رونمایی در روز چهارشنبه با حضور حجت اسلام حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست گزاری ائمه جمعه کشور برگزار خواهد شد و در این مراسم، ماراتُن کتاب تعاملی شتاب رونمایی خواهد شد که در واقع یک مسابقه کشوری است که در قالب آن دانش آموزان می‌توانند نرم‌افزارهای کوتاه قصه، پیرامون نهضت جنگل تولید کنند. این مسابقه با همراهی مرکز شتاب و سازمان سراج و اتحادیه انجمن‌های اسلامی استان گیلان برگزار خواهد شد. دانش آموزان دو ماه مهلت دارند نرم‌افزارهای خودشان را در قالب کتاب تعاملی پیرامون نهضت جنگل برای دبیرخانه ارسال کنند و دبیرخانه پس از بررسی و داوری برندگان را معرفی می‌کند و در بهمن‌ماه از برندگان این مسابقه تجلیل خواهد شد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به طراحی، تدوین و تولید نرم‌افزار اندرویدی AR یاران میرزا گفت: این نرم‌افزار با عنوان «یاران میرزا» تولید شده است و این قابلیت را دارد که به شکل واقعیت افزوده، محتوا و متن را به مخاطب ارائه کند و مخاطب هم می‌تواند با گرفتن گوشی به سمت نمادهای طراحی شده در گرافیک خاص، آن نماد را تبدیل به انیمیشن کند. این نرم‌افزار به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی تولید خواهد شد و تا هفته بعد رونمایی می‌شود.

این فعال رسانه‌ای در پایان با اشاره به تولید مجموعه پوستر تصویرسازی نمایشگاهی گفت: در قالب یک نمایشگاه، برخی از خاطرات نهضت جنگل و میرزا کوچک جنگلی به صورت تصویرسازی ارائه خواهد شد که این تصویرسازی‌ها هم توسط فعالان فضای مجازی استان انجام شده است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان در پایان گفت: این برنامه‌ها کلیات تلاشی است که فعالان فضای مجازی استان در قالب سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، سازمان فضای مجازی سراج، فضای مجازی مجموعه‌های بسیج اساتید، بسیج اقشار، بسیج دانشجویی و بسیج هنرمندان در یک کار دسته‌جمعی آماده کرده‌اند که به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک تقدیم به آستان این شهید بزرگوار و اسطوره مردم گیلان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *