29 اسفند 1402

تعویض سنگ مزار شهردار ادیب و هنرمند شهر رشت

به گزارش خبر راست و به نقل از غیرمنتظره، سال‌ها بود که در رسانه‌ها و فضای مجازی گلایه اهل فرهنگ شهر رشت در خصوص وضعیت سنگ مزار جهانگیر سرتیپ پور، شهردار ادیب و هنرمند شهر رشت به گوش می‌رسید، اما گوشی بدهکار این دغدغه فرهنگیان این شهر نبود. حال اما پس از پیگیری‌های فراوان اهالی فرهنگ و هنر شهر رشت، سنگ مزار این هنرمند فرهیخته و ادیب تعویض شد.

مرحوم جهانگیر سرتیپ پور در 6 آذر 1282 دیده به جهان گشود و در 7 آذر 1371 دار فانی را وداع گفت. او از نبیره‌های هدایت الله خان فومنی (اتورخان رشتی) بود که در دوران نوجوانی به نهضت جنگل پیوست، در سال 1331 به مدت بیش از دو سال شهردار رشت شد و در دهه 40 نماینده مردم شهر رشت در مجلس شورای ملی بود.

او در دوران نمایندگی رشت در مجلس شورای ملی از کیان کشور دفاع کرد، او از مخالفین کاپیتولاسیون و همچنین جدایی بحرین از ایران بود.

سرتیپ پور در دوران حضورش به‌عنوان شهردار و نماینده مجلس خدمات بسیاری را برای این شهر و استان انجام داد که از جمله آنان می‌توان به تهیه نقشه جامع شهر رشت، احداث فاضلاب در خیابان‌های اصلی شهر، تأسیس بنگاه حملت از مادران نوزادان، تشکیل کارگاه‌های گلدوزی و حصیربافی در موسسه نوانخانه رشت و تعلیم صنایع‌دستی به اطفال یتیم این موسسه، تأمین اعتبار خرید زمین برای احداث فرودگاه رشت، خرید بانک خوب برای بیمارستان پورسینا، توسعه کتابخانه ملی رشت، انجام مقدمات تأسیس دانشکده کشاورزی، واگذاری ۲۰۰ هکتار زمین جهت تأسیس دانشگاه گیلان، تأسیس زایشگاه رشت و… اشاره نمود.

از این شهردار فرهنگی و ادیب شهر رشت آثار مکتوبی نیز بجای مانده که می‌توان به گیلان‌نامه، اوخان، نشانه‌هایی از گذشته دور گیلان و مازندران، ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی، نام‌ها و نامدارها اشاره کرد. همچنین تماشاخانه رشت به همت وی در ملک شخصی همسرش ساخته شد.

او در کنگره‌های بین‌المللی باستان‌شناسی و هنر ایران عضویت داشت و ریاست هیئت‌مدیره فولکولوریک ایران نیز در اختیارش بود و عضویت در هیئت‌امنای سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران و همچنین ریاست هیئت‌مدیره بنگاه حمایت مادران و نوزادان نیز در اختیار او بود.

وی همچنین در امر نمایشنامه‌نویسی نیز فعالیت داشت و از طریق فروش بلیت اجرای نمایش‌ها به ایجاد کلاس‌های سالمندان و قرائت‌خانه، کلاس‌های اکابر، تأسیس مؤسسات خیریه، تأمین بخشی از هزینه خرید زمین صحرای ناصریه جهت ساخت بیمارستان پورسینا و… می‌پرداخت. از آثار نمایشنامه‌های او می‌توان به نمایشنامه‌های ندای وطن، عاقبت وخیم، عشق خونین، خشایار شاه و فتح آتن، آخرین روز بابل و همچنین ترجمه نمایشنامه انوشیروان و مزدک نوشته گریگور یقیکیان اشاره نمود.

در پایان ذکر این نکته قابل‌توجه است که سرتیپ پور یکی از سه شهردار شاعر کل کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *