29 اسفند 1402

آرامش قبل از طوفان در وضعیت کرونایی گیلان؟!

به گزارش خبر راست و به نقل از فارس از رشت، کرونا حدود ۲۰ ماهی هست که مردم را با خود درگیر و سایه شوم خود را بر روی همه عرصه‌ها به‌ویژه سلامت و اقتصادی مردم گسترانیده است.

 ویروس تاج‌دار وحشی علیرغم آنچه عادی پنداران آن تصور می‌کنند، همچنان به دنبال قربانی است و در این گردآب نفس‌گیر، لحظه‌ای بازنمی‌ایستند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از 28 هزار نفر بیمار مثبت مبتلابه کرونا بستری و حدود 87 هزار نفر بیمار مبتلابه کرونا به‌صورت سرپایی در استان گیلان شناسایی‌شده‌اند.

همچنان نیز عده‌ای در گیلان گرفتار بیماری کووید ۱۹ می‌شوند و تعدادی نیز در برابر هجوم وحشیانه آن، تسلیم‌شده و جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کنند.

در حال حاضر شیوع بیماری کرونا در گیلان به‌شدت کاهش‌یافته و تنها سه شهرستان آستارا، رضوانشهر و رودبار در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند و مابقی شهرها در وضعیت آبی کرونایی هستند.

از عمده دلایل کاهش شمار بیماران کرونایی در گیلان، میزان بالای پوشش واکسیناسیون کرونا در گیلان در مقایسه با استان‌های دیگر کشور است. وزارت بهداشت طبق گزارش‌های روزانه، همچنان استان گیلان را در صدر بالاترین پوشش واکسیناسیون کرونا اعلام کرده است.

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته است: اسـتان گیلان با ۸۰درصد پوشش نوبت اول کل جمعیت و ۹۲ درصد پوشش نوبت اول در افراد ۱۲ سال به بالا تا به امروز رتبه نخست واکسیناسیون کشوری را به خود اختصاص داده است .

به گفته وی، همچنان یک هزار و ۱۲۸ مرکز واکسیناسیون کرونا در سطح استان گیلان مشغول واکسینه کردن مردم علیه این بیماری همه‌گیر هستند.

اما همچنان که گیلان به سمت پایداری سلامت و فائق آمدن بر کرونا پیش می‌رود، نگرانی دولتمردان و مردم نسبت به سویه جدید بیماری کرونا بیشتر می‌شود.

گیلان هم‌اکنون پنج پیک بیماری کرونا را هم‌زمان با کشور تجربه کرده و آن‌طور که متخصصان عفونی گفته‌اند، سویه جدید آفریقایی به‌طورکلی دارای ۵۰ جهش بوده و کشندگی آن تقریباً دو برابر ویروس دلتا است.

آنچه بیش از همه این روزها پراهمیت‌تر بوده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان است و باید این مهم به‌عنوان یک فرهنگ غالب از سوی همگان پذیرفته و در دستور کار قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد بسیاری از گروه‌های مردم حتی آن دسته از افرادی که در معرض خطر و گاها پر خطر هستند، پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند.

وضعیت کنونی گیلان در کرونا همچون دریایی آرام اما متلاطم است که هرلحظه امکان طغیان گری وجود دارد و اگر عمداً و سهواً کوچک‌ترین تعلل و عادی پنداری صورت بگیرد بدون شک خیل عظیمی از هم‌وطنان غرق خواهند شد.

جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی نظیر عدم استفاده از ماسک موضوعی است که خطر آن بیشتر از کرونا است و نباید فراموش کرد که هر سویه‌ای از کرونا خطرات مربوط به خود را دارد و تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون هست که می‌توان از شر ویروس کرونا در امان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *