29 اسفند 1402

حامی مناقشات گردنه حیران از اردبیل به گیلان می‌آید؟!

اختصاصی / به گزارش خبرراست، به‌خوبی می‌دانیم که استان گیلان چه از لحاظ تولیدات کشاورزی، چه از نظر کوریدور ارتباطی با اروپا و همچنین اهمیت حوزه گردشگری جزو استان‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود، اما این استان استراتژیک در سال‌های اخیر و بخصوص در دولت دوم حسن روحانی تبدیل به مرکز آموزشی استانداران غیربومی شده است و حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یک فرد غیربومی دیگر قرار است در مسیر رسیدن به جایگاه بزرگ استانداری گیلان قرار بگیرد.

اگرچه برخی افراد معتقدند با توجه به تحصیل کردن بهنام جو در گیلان و تصدی وی بر شهرداری انزلی در دوره‌ای، وی گزینه‌ای مناسب برای تصدی بر استانداری گیلان محسوب می‌شود، اما نقش بهنام جو برای گیلانیان در مناقشات سال‌های اخیر در خصوص گردنه حیران فراموش‌شدنی نیست.

در دوره حضور بهنام جو در استانداری اردبیل و اوج تنش‌های موجود در گردنه حیران، مدیرکل راهداری استان تحت مدیریت بهنام جو انواع تلاش‌ها برای ایجاد تنش در این منطقه استراتژیک را انجام داد که با واکنش تند مردم گیلان همراه شد، بهنام جو که همسرش اهل کلاچای استان گیلان نیز هست در این ایام و در اوجی تنش‌ها نه‌تنها نقشی برای احقاق حقوق مرزی مردم گیلان به‌عنوان حق رسمی آنان نداشت، بلکه عملاً با سکوت و حمایت پنهان خود از مناقشات تحت حمایت اردبیلی‌ها باعث بروز درگیری‌های فراوانی در این زمینه شد، درگیری‌هایی که پیش از آن به‌صورت عیان با اهتزاز پرچم بیگانه جمهوری آذربایجان توسط عده‌ای پانترک آغاز شده بود و با حمایت‌های پنهان بهنام جو ادامه یافت.

فارغ از این لکه سیاه در کارنامه عملکردی بهنام جو می‌بایست به واکنش گیلانی‌ها به تصمیم عجیب انتخاب وی به‌عنوان استاندار احتمالی گیلان نیز پرداخت. گیلان در شرایطی قرار است پذیرای یک همدانی آذری‌زبان به‌عنوان استاندار خود باشد که مردم گیلان سال‌هاست نسبت به حضور غیربومی‌ها در جایگاه استانداری خود منتقد هستند. بخصوص اینکه گیلانیان انتظار داشتند با توجه به افزایش 200 درصدی آرای خود به رئیس‌جمهور در سال 1400 نسبت به سال 1396 که 10 برابر آمار کل کشور از نظر افزایش رأی بود، این بار یک استاندار بومی را در ساختمان خیابان معلم رشت داشته باشند.

این انتقادات از بهنام جو به‌جایی رسیده است که چهره‌های سیاسی نیز صدای مردم را شنیده‌اند. به‌گونه‌ای که سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان گیلان نیز نسبت به این انتصاب واکنش منفی از خود نشان داده است. همچنین شنیده می‌شود قرار است ستادهای آیت‌الله رئیسی در گیلان جهت اعتراض به انتخاب بهنام جو جلسه‌ای مشترک برگزار نمایند.

اما از این‌ها که بگذریم سؤال بسیاری از مردم گیلان، فعالین اجتماعی و سیاسی و کاربران فضای مجازی این است که بهنام جو که در دولت روحانی از سال 96 به‌عنوان استاندار حضور داشته است، دقیقاً چه گلی به سر این استان زده که قرار است در دولت آیت‌الله رئیسی به سر گیلان بزند؟! اگر قرار بر انتخاب استاندار دولت روحانی برای گیلان در دولت آیت‌الله رئیسی بوده، چرا بجای تغییر استاندار به همان ارسلان زارع که چکیده‌ای از همان دولت ناکارآمد روحانی بوده فرصت 4 سال دیگر نا امید کردن مردم داده نشود؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *