29 اسفند 1402

شهردار غیربومی آغازی بر پایان شورای ششم!

اختصاصی / به گزارش خبر راست، رشت در سالیان اخیر آماج انتخاب‌های اشتباه بوده است، از گذشته‌های دور انتخاب حکام و شهرداران غیربومی در گیلان یکی از دغدغه‌های جدی مردم گیلان بوده که عموماً به آن معترض بوده‌اند، بر اساس یک آمار مکتوب و آنچه در کتاب حکمرانان گیلان در عهد زندیه و قاجاریه استاد هومن یوسفدهی آمده است، بین سال‌های 1162 تا 1344 قمری و طی 182 سال حدود 91 نفر بر گیلان حاکم بودند که تنها 19 درصد آنان بومی گیلان بوده‌اند!

این بخشی از وضعیت گذشته حاکمان گیلان بوده و در این میان بررسی شهرداران رشت نیز چیز بهتری را به ما نشان نمی‌دهد، در شهرداری رشت هرگاه تکیه بر شهردار غیربومی زده شد اتفاقی جز عدم موفقیت برای رشت و رشتوندان حاصل نشده است.

مردم شهر رشت و استان گیلان نیز بخصوص طی سال‌های اخیر نسبت به انتصاب مدیران و شهرداران غیربومی معترض بوده‌اند و حتی به مدیران رده میانی غیربومی نیز نگاهی مناسب ندارند.

از طرفی از زمان شورای چهارم شهر رشت، این شهر سه شهردار غیربومی داشته که اولی ابراهیم خلیلی کمتر از یک سال سکان‌دار رشت بود و دیگری نصرتی قزوینی نژاد بود که با استعفا از شهرداری رشت دست شورای پنجم را در پوست گردو گذاشت و به‌سادگی رشت را در منجلاب مشکلات تنها گذاشت، آخرین آن‌ها نیز حاج محمدی بود که حواشی فراوانی را با خود به همراه داشت و هنوز هم رشت تاوان ماه‌های آخر مدیریت حاج محمدی را پس می‌دهد.

از سوی دیگر شورای ششم نیز سابقه خوبی از خود در روند بررسی رزومه انتخاب شهرداران نشان نداده است، موضوع قرار گرفتن نام مهدی علیرضایی که در رزومه خود منطقه‌ای در جنوب آلمان را به‌عنوان منطقه‌ای در شمال شرقی آلمان به‌عنوان محل مدیریتی خود در این کشور معرفی کرده بود و ابهامات بسیاری در رزومه او وجود داشت، در لیست نهایی گزینه‌های شورای ششم جهت انتخاب شهردار فراموش نشده است.

حال اما پس از استعفای سید محمد احمدی شهردار منتخب شورای ششم از سمت شهرداری رشت که علت آن بیماری و مشکلات شخصی عنوان‌شده بود، شورای ششم در آزمون بزرگ انتخاب شهردار قرار گرفته است. از میان گزینه‌هایی که این روزها نام آنان در گوشه و کنار فضای مدیریت شهری و رسانه‌ای مطرح می‌شود، نام چند گزینه غیربومی به میان آمده است.

قرار گرفتن نام گزینه‌های غیربومی برای شهرداری رشت با واکنش منفی کاربران فضای مجازی مواجه شده و در یک نظرسنجی بیش از 85 درصد شرکت‌کنندگان مخالفت خود با حضور شهردار غیربومی برای رشت را ابراز داشته‌اند.

شورای ششم اگر می‌خواهد به سرنوشتی همچون سرنوشت شورای پنجم دچار نشود باید از چیزی که شورای پنجم دیر به آن رسید درس گرفته و در تصمیمی معقول ضمن احترام به دیدگاه کلی مردم رشت از انتخاب شهردار غیربومی که یک فرصت سوزی بزرگ است و چند ماه زمان شهر برای یادگرفتن اولیه‌ترین موضوعات مدیریت شهری رشت را از بین می‌برد، از انتخاب شهردار غیربومی برای رشت خودداری کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *