10 فروردین 1403

بیماری خطرناکی که با کمبود ویتامین B12 سراغتان می آید

به گزارش خبر راست،به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ علائم کمبود این ویتامین در بدن به آرامی مشاهده می‌شود و می‌تواند بخش‌های مختلف بدن را درگیر کند. یکی از دلایل کمبود ویتامین B12 بیماری کم خونی پرنیشیوز یا کم خونی بدخیم است. در این حالت که یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود سیستم ایمنی بدن اقدام به حمله به بافت دیواره معده می‌کند. سلول‌های دیواره معده فاکتور داخلی را ترشح می‌کنند که برای جذب ویتامین B12 ضروری است؛ بنابراین با تخریب دیواره معده و نبود فاکتور داخلی، در نهایت کمبود ویتامین B12 بروز کرده و فرد دچار کم خونی بدخیم می‌شود.

متخصصان انگلیسی می‌گویند علائم بیماری کم خونی بدخیم می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای باشد، اما مهم ترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- احساس خستگی شدید

۲- تنگی نفس حتی پس از انجام یک فعالیت سبک

۳- تپش قلب

۴- سردرد

۵- کاهش اشتها

۶- زخم دهان یا زبان

بیماری کم خونی بدخیم می‌تواند به دلیل سابقه خانوادگی بروز کند که در این حالت به آن کم خونی مخرب مادرزادی اطلاق می‌شود. در افراد بالغ علائم این بیماری تا پیش از سن ۳۰ سالگی بروز نمی‌کند و میانگین سن تشخیص این بیماری ۶۰ سال است.

راهکار‌های درمانی کم خونی ناشی از ویتامین B12 به دلایل بروز آن بستگی دارد. اگر کمبود ویتامین B12 ناشی از بیماری کم خونی بدخیم باشد یک دوره تزریق آمپول این ویتامین تجویز می‌شود. سرویس سلامت همگانی انگلیس می‌گوید اگر کمبود ویتامین B12 به دلیل فقر غذایی و رژیم غذایی نامناسب است، مصرف قرص این ویتامین توصیه می‌شود.

با این حال، مواد غذایی زیادی هستند که حاوی ویتامین B12 هستند. از مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- گوشت‌ها

۲- ماهی سالمون و تن

۳- شیر و فرآورده‌های لبنی

۴- تخم مرغ و به طور کلی تخم ماکیان و پرندگان

ویتامین B12 تنها منبع حیوانی دارد و منابع گیاهی فاقد این ویتامین هستند. از این رو، افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند به راحتی به کمبود ویتامین B12 دچار می‌شوند. به این افراد توصیه می‌شود در کنار وعده‌های غذایی روزانه خود از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین B12 بهره ببرند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *