29 اسفند 1402

استخراج ‎رمزارز در منازل نگران‌کننده شده / ۸۷درصد مصرف برق ماینرها غیرمجاز است

به گزارش خبر راست،مهر سخنگوی صنعت برق گفت:آنچه موجب نگرانی صنعت برق به ویژه در پیک مصرف برق تابستان شده است، استخراج رمز ارز در منازل است چرا که هر ماینر به اندازه یک کولر گازی برق مصرف می کند.مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در پاسخ به اینکه چه میزان از مصرف برق کشور مربوط به واحدهای استخراج کننده رمزارز (مجاز و غیر مجاز) است، گفت: طبق تخمین منابع علمی خارج از ایران، کل مصرف برق استخراج رمزارزها در جهان حدود ۱۵ هزار مگاوات است که از این میزان گفته می‌شود بین ۸ تا ۱۰ درصد مصرف برق مربوط به ایران است که بر این اساس مصرف برق واحدهای استخراج رمزارز (مجاز و غیر مجاز) در ایران، حدود ۱۵۰۰ مگاوات است که از این میزان حدود ۲۰۰ مگاوات به طور مجاز در حال فعالیت هستند و بقیه به صورت غیر مجاز.

براین اساس فقط ۱۳ درصد از مصرف برق ماینرها در کشور مجاز و ۸۷ درصد غیرمجاز است

وی با بیان اینکه توانسته‌ایم از حدود ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق غیرمجاز واحدهای رمزارز، ۳۲۲ مگاوات را شناسایی کنیم، ادامه داد: رقم باقی مانده را نیز در تلاش برای شناسایی و برخورد قانونی هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اغلب واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارزها در مناطق آزاد تجاری قرار دارند، توضیح داد: واحدهای غیر مجاز استخراج رمزارز به صورت پراکنده در کشور وجود دارند، اما آنچه موجب نگرانی زیاد صنعت برق به ویژه در پیک مصرف برق تابستان شده است، مقوله استفاده خانگی از استخراج کننده‌های رمزارز است که شایع شده است. هر ماینر به میزان یک کولر گازی برق مصرف می‌کند. همین روند غلط استفاده از برق خانگی می‌تواند موجب به آسیب ترانس برق همسایه‌ها و حتی یک محله شود.

رحبی مشهدی تصریح کرد: استفاده غیرمجاز از برق خانگی برای ماینرها می‌تواند موجب ایجاد خاموشی در یک منطقه شود. بهتر است تا دارندگان ماینر اقدام به دریافت مجوز استفاده از برق برای ماینرها کنند و همچنین در مناطق معین شده مانند شهرک‌های صنعتی اقدام به احداث واحدهای استخراج رمزارز کنند. از سویی دیگر اگر فردی از محل استفاده غیر مجاز ماینرها اطلاع دارد، با ثبت آن در سایت سمات شرکت توانیر می‌تواند جایزه نقدی دریافت کند.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه اگر واحد خانگی دارای کنتور هوشمند باشد، میزان مصرف برق غیرمجاز آنها قابل ردیابی است، گفت: این کار زحمت زیادی دارد چرا که مشترکین خانگی ما زیاد هستند و نیاز به کمک مردمی داریم. به طور کلی احداث مزارع استخراج رمزارز در نیمه شمالی کشور توجیه اقتصادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه از فعالیت واحدهای استخراج کننده رمزارز در چارچوب قانون با دریافت مجوز مصرف برق برای واحدهای خود، حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: وزارت نیرو برای بهره مندی متقاضیان احداث واحدهای استخراج رمزارز، راهکارهای معینی را ابلاغ کرده است. وظیفه قانونی ما حمایت از متقاضیان مجاز است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *