جانت وودکوک، سرپرست سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این یک گام مهم در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ است.»

قرار است جلسه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ و آژانس بهداشت عمومی فدرال آمریکا روز چهارشنبه برای نهایی کردن این تصمیم برگزار شود. پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک سازمان غذا و داروی آمریکا پیش‌بینی کرد که نخستین تزریق می‌تواند «از روز پنج‌شنبه» آغاز شود.

کانادا نخستین کشوری بود که چهارشنبه گذشته مجوز تزریق واکسن فایزر به این گروه سنی را صادر کرد. آژانس دارویی اروپا نیز در حال مطالعه واکسن فایزر برای نوجوانان است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت: «اگر پدر و مادر هستید و می‌خواهید از فرزند خود محافظت کنید یا نوجوانی که می‌خواهد واکسینه شود، پس تصمیم امروز یک قدم دیگر به سوی این هدف است.» وی در روزهای اخیر بر نقش حیاتی این مجوز برای ادامه کار واکسیناسیون آمریکا تاکید کرده بود.

سرپرست سازمان غذا و داروی آمریکا هفته گذشته گفته بود که ۲۰ هزار داروخانه باید خیلی سریع نوجوانان را واکسینه کنند و سپس دُزهای واکسن برای متخصصان اطفال ارسال می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا تصمیم خود را بر اساس یک آزمایش بالینی روی بیش از ۲ هزار نوجوان داوطلب ۱۲ تا ۱۵ ساله آمریکایی گرفت که تقریبا نیمی از آن‌ها واکسن و نیمی دیگر دارونما دریافت کرده بودند.

پیتر مارکس گفت که عوارض جانبی این واکسن روی نوجوانان، مشابه افراد بالای ۱۶ سال است و به مانند افراد بالای ۱۶ سال در دو دُز تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد که در میان ۱۰۰۵ نوجوان واکسینه شده هیچ موردی از ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده نشد در حالیکه در میان ۹۷۸ نوجوان که دارونما دریافت کرده بودند ۱۶ مورد ابتلا وجود داشت. وی اثربخشی این واکسن را ۱۰۰ درصد در بین نوجوانان اعلام کرد.

علاوه بر این پاسخ ایمنی [سطح پادتن] ناشی از تزریق واکسن در ۱۹۰ نوجوان ۱۲ تا ۱۵ ساله با ۱۷۰ نفر از افراد واکسینه شده ۱۶ تا ۲۵ سال مقایسه شد. آقای مارکس می‌گوید که پاسخ ایمنی در افراد با سن کمتر «حتی بهتر» بود.

وی افزود پیگیری وضعیت افراد حاضر در این آزمایش بالینی در آینده ادامه می‌یابد.

نوجوان معمولا نسبت به بزرگسالان نوع خفیف‌تر بیماری کووید-۱۹ را تجربه کرده‌اند بنابراین واکسیناسیون آن‌ها تاکنون در اولویت نبوده است.

به گفته مقامات بهداشتی آمریکا از اول مارس ۲۰۲۰ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیون نوجوان بین ۱۱ تا ۱۷ سال به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۲۹۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در آمریکا جان باخته‌اند.

مقام‌های بهداشتی امیدوارند که با واکسیناسیون نوجوانان بازگشایی مدارس تسهیل شود.

نتایج آزمایش روی کودکان زیر ۱۲ سال چه زمانی مشخص می‌شود؟

از سوی دیگر شرکت‌های فایزر و بیون‌تک هفته گذشته اعلام کردند امیدوارند که درخواست مجوز اضطراری واکسن خود را در ماه سپتامبر برای کودکان ۲ تا ۱۱ ساله در ایالات متحده آمریکا ارائه دهند.

آلبرت بورلا، رئیس شرکت فایزر درباره ثبت درخواست مجوز برای کودکان شش ماهه تا ۲ ساله نیز گفت که می‌تواند در سه ماهه چهارم سال انجام شود.

فایزر تنها شرکتی نیست که واکسیناسیون نوجوانان را در دستور کار قرار داده بود. شرکت مدرنا اخیرا گفته است نتایج اولیه حاصل از مطالعه خود در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال رضایت بخش بوده است. شرکت آمریکایی نوواواکس که در آخرین مرحله آزمایش واکسن خود علیه کووید-۱۹ است به تازگی مطالعه روی افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله را آغاز کرد.

شرکت آسترازنکا نیز در حال بررسی واکسن خود در میان افراد شش تا ۱۷ ساله در بریتانیا است. شرکت چینی سینوواک اخیرا اعلام کرده است که داده‌های اولیه را به مراکز مرتبط ارائه کرده که نشان می‌دهد واکسن تولیدی شرکت آن‌ها در بین کودکان سه ساله به بالا بی‌خطر است.

متخصصان می‌گویند اگر کشوری بخواهد ۷۰ تا ۸۵ درصد جمعیت خود را برای رسیدن به مصونیت جمعی واکسینه کند، بنابراین واکسیناسیون کودکان و نوجوانان نیز مهم است.