وی درباره علت انتخاب این شهرها، اظهار کرد: مطالعه دنبال این بوده است که تنوع جغرافیایی وجود داشته باشد و از مناطق مختلف کشور نمونه‌گیری شود. در عین حال اعلام آمادگی و میزان آمادگی دانشگاه‌ها برای انجام این پروژه بزرگ ملی نیز در انتخاب شهرها مدنظر بوده است. اما وقتی نتایج مطالعه مشخص شود واکسن در تمام شهرهای کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این اپیدمیولوژیست، تاکید کرد: تاکنون حدود ۸هزار نفر در این مطالعه واکسن دریافت کرده اند و هدفگذاری این است که ان شاءلله ۲۴ هزار نفر در این فاز، واکسن دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در فاز سوم همه افراد واکسن دریافت می‌کنند یا ممکن است برخی شبه واکسن دریافت کنند؟،  افزود: ۲۰ درصد افرادی که وارد مطالعه می‌شوند واکسن نما یا شبه واکسن را دریافت می‌کنند و ۸۰ درصد هم واکسن دریافت می‌کنند. به آن ۲۰ درصدی که شبه واکسن دریافت می‌کنند نیز در انتهای مطالعه واکسن تزریق خواهد شد.

مصطفوی با تاکید بر اینکه تاکنون عوارض جدی از تزریق واکسن در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن مشاهده نشده است، تصریح کرد: این واکسن از پلتفرمی پیروی می‌کند که  قسمتی از پروتئین ویروس کرونا روی توکسوئید کزاز کنژوگه شده و عوارض خفیفی دارد و در تعدادی از افراد هم که عوارض گزارش شده است نیازی به درمان دارویی خاصی نبوده است. هدفگذاری اصلی مطالعه در حال حاضر بررسی میزان اثربخشی واکسن است.

وی افزود: این مطالعه از ۶ اردیبهشت‌ماه در شهر اصفهان آغاز شده است و در هفته جاری روز شنبه ( ۱۸ اردیبهشت) افتتاح سایت کرمان به عنوان پنجمین شهر را انجام دادیم و روز دوشنبه ( ۲۰ اردیبهشت) افتتاح مرکز یزد را خواهیم داشت و روز سه‌شنبه ( ۲۱ اردیبهشت) سایت بابل و روز چهارشنبه ( ۲۲ اردیبهشت) سایت ساری افتتاح می‌شود و بنابراین هشت شهری که ابتدا به آن اشاره کردم در این هفته وارد مطالعه خواهند شد. پیش‌بینی زمانی این است که هر شهری که وارد مطالعه می‌شود بتواند ظرف ۱۰ روز تا ۲ هفته نمونه‌گیری را انجام دهد.

مصطفوی در ادامه اظهار کرد: پس از تزریق دُز آخر واکسن به افراد و گذشت زمان هدف گذاری شده، آنالیز مطالعه انجام می‌شود و نتایج به سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق ارائه خواهد شد و با تایید این دو مرجع ذی‌صلاح، نهایتا اجازه واکسیناسیون عمومی صادر خواهد شد.