29 اسفند 1402

تا پایان تیر ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر واکسینه می شوند

به گزارش خبر راست،ایسنا: دویست و بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در ابتدای این جلسه پیرو تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تامین منابع لازم و اولویت بخشی در پرداخت های ضروری تهیه، تامین و خرید واکسن ، دستگاههای مختلف گزارش های اقدامات انجام شده در این زمینه را ارایه کردند.

تهیه و تامین واکسن از صندوق کوواکس و خرید و واردات واکسن مطابق توافقات انجام شده با برخی از کشورها ، تسریع در پرداخت منابع تخصیص یافته و هماهنگی های لازم میان دستگاه ها برای پیشبرد امور ، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه برای تامین فوری واکسن بود.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت اجرای سند واکسیناسیون،گفت: اگرچه مسیر تهیه و تامین واکسن چندان هموار و آسان نیست اما به رغم محدودیت هایی که در این خصوص در جهان وجود دارد و همچنین به جهت محدودیت های تحریمی در زمینه اختصاص منابع ارزی آن، با عنایت به تلاش ها و اقدامات انجام شده می توانیم امیدوار باشیم که تامین و واردات واکسن به یک روال قطعی با سرعت لازم برسد به گونه ای که هیچ ناهماهنگی و مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد.

روحانی با اشاره به ماموریت و وظایف دستگاه های مختلف در این خصوص افزود: همان طور که دولت اعلام کرده است، تهیه ، تامین و ساخت واکسن اصلی ترین اولویت کاری سازمان برنامه و بودجه ، بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان بوده که البته در این زمینه وزارت امور خارجه نیز اهتمام ویژه و موثری در دستور کار خود قرار داده است .

رییس جمهور تاکید کرد: اولویت سیاستی دولت ، ایجاد توان تولید داخلی در امر واکسن است ، ولی از نظر زمانی تا رسیدن به نقطه تکافوی تامین داخلی، برای حفظ جان مردم نباید زمان را از دست داد و نیاز کشور باید از محل واردات واکسن تامین شود به همین منظور وزارت بهداشت همزمان با واردات، برای خرید واکسن تولید داخل از تولید کنندگان داخلی، قرارداد منعقد کرده و پرداخت های لازم را صورت می دهد.

رییس جمهور با تاکید بر الزام اجرای سند واکسیناسیون،گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و بطور منظم افزایش یابد.

در این جلسه، حمایت از خانوارها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ با ارائه بسته های حمایتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد با توجه به اینکه اصناف در طول یکسال گذشته با همه توان خود به میدان آمدند و با وجود زیان مالی گسترده، به ادامه حیات اقتصادی کشور کمک کردند، لازم است حمایت‌های جامع دولت از اصناف، خانواده ها و کسب و کارهای آسیب‏دیده تا پایان شیوع کرونا ادامه یابد.

روحانی پس از گزارش سازمان برنامه و بودجه از میزان حمایت های مختلف از جمله کسب و کارها و خانوارهای آسیب دیده از کرونا در سال گذشته و برنامه های حمایتی در سال جاری در این زمینه، گفت: آسیب گسترده پاندمی کووید ۱۹ به اقتصاد، مانند خود این بیماری امری فراگیر و جهانی بوده و هیچ کشوری از خسارت های آن مصون نمانده است اما فشار اقتصادی این بیماری به کشور و ملت ما بسیار بیشتر و مضاعف بوده چرا که ایران در شرایط سخت ترین و غیر انسانی ترین جنگ اقتصادی جهان، با این بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کرده است.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: در شرایط جنگ اقتصادی با وجود کمترین میزان فروش نفت و دریافت ارز به سبب تحریم های سخت دشمن، دولت در سال گذشته با تمهیدات قانونی لازم، به کسب و کارها و خانوارهای آسیب دیده از کرونا و تقویت زیرساخت های بهداشت و درمان و تامین تجهیزات پزشکی و بدهی خود به گروه های مختلف از جمله پرستاران به صورت پرداخت مستقیم ، تسهیلات بانکی و یا افزایش توان خرید کمک کرده است و تصمیمات لازم را برای تسهیل کار و امهال فرصت های مالیاتی و تامین اجتماعی را اتخاذ نموده است.

روحانی افزود : برای سال ۱۴۰۰ هم، پیش بینی های لازم برای تامین واکسن و حمایت های مالی و بانکی انجام شده و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *