29 اسفند 1402

رشت دیگر برای بسازبندازها امن نیست/ مردم و سازندگان بومی زیر فشار بسازبندازهای غیربومی له شده‌اند

سجاد علیپور – حرف‌هایی که مطرح می‌شد لرزه بر تن هر شنونده‌ای می‌انداخت، ساخت ساختمان 6 طبقه در کوچه 5 متری، ساخت ساختمان بدون ستون در طبقات فوقانی، بلوک چینی بدون پی‌ریزی و هزار نوع تخلف در ساخت‌وساز که به بهای جان مردم انجام می‌شود.

سال‌هاست شهر رشت هدف هجوم بسازبندازهایی است که عمدتاً از شهرهای دیگر به این شهر می‌آیند تا نه‌تنها مال مردمان این شهر را هدف قرار دهند، بلکه جان آنان را نیز به بازی می‌گیرند. سال‌هاست که دیگر بسازبفروشی از دور افتاده و سازنده‌های بومی توان رقابت با بسازبندازهای غیربومی و مهاجر را ندارند.

آن‌ها می‌آیند، مفت می‌سازند، تخلف می‌کنند، کسی جلودارشان نیست و درنهایت سود هنگفتی به جیب زده و به شهر و استان خود بازمی‌گردند. سال‌هاست آن‌ها راه‌های تخلف کردن را به‌خوبی یاد گرفته‌اند. می‌دانند چگونه بسازند که بیشترین سود ممکن برای خود را در کنار کمترین امنیت جانی ممکن همچون غده‌ای سرطانی به مردمان این شهر تزریق کنند.

بدتر از همه آنکه در راه این فساد آشکار عده‌ای نیز در شهر رشت با آنان همراه شده‌اند. عده‌ای که فریادهای سالیان اخیر حتی ککی بر آنان نمی‌گذارند و هرچه می‌خواهند انجام می‌دهند و چیزی برای از دست دادن ندارند. آن‌ها نان در خون مردم زدن را به‌خوبی یاد گرفته‌اند و با بسازبندازهای غیربومی به‌خوبی عجین شده‌اند، این بین سازندگان بومی و مردم شهر رشت در میان ستون به ستون خانه‌های ناامن آنان له می‌شوند.

حال اما بازی عوض‌شده است، ورق برگشته و شهرداری رشت با حضور یک شهردار بومی آتش بر خرمن پوسیده کسانی انداخته است که جان و مال مردمان این شهر را به بازی منافع خود گرفته‌اند. آن‌هایی که یک روز با گردن‌کلفتی از ساخت‌وساز غیرقانونی 140 واحد آپارتمان بدون مجوز خود فیلم گرفته و شهرداری رشت را به جنگ دعوت می‌کنند، آن‌هایی که خانه بی ستون به مردمان این شهر می‌فروشند، آن‌هایی که کوچک‌ترین اصول ایمنی را در ساختمان‌های خود رعایت نمی‌کنند حالا باید به‌شدت از فضای حاکم بر شهرداری رشت بترسند.

دیگر کسی مقابل آن‌ها کوتاه نمی‌آید. مردم آگاه‌تر شده‌اند. رسانه‌ها، فضای مجازی و فعالین اجتماعی در کنار تصمیم درست شهردار رشت ایستاده‌اند و از او حمایت می‌کنند. یک عضو شورای شهر رشت از 48 هزار واحد مسکونی فاقد مجوز در شهر رشت سخن به میان آورده بود، اینکه از این تعداد خانه مسکونی چه میزان فاقد ایمنی بوده خدا عالم است، اما اگر با چند مورد از همین تخلفات آشکار در ساخت‌وساز برخورد جدی شود، شاید حجم تخلفات ساختمانی در شهر رشت کاهش یابد.

فراموش نکنیم هر ساختمانی که تا به مرحله بنای کامل رسیده و خلاف ساخته است با یک پشتوانه متخلف به اینجا رسیده است، پس علاوه بر ادامه برخورد جدی با تخلفات این‌چنینی ساختمانی، باید فساد داخل مجموعه شهرداری و یا هر جای دیگر که به این تخلفات کمک می‌کند را ادامه داد.

در پایان باید امیدوار بود تا با فراهم کردن شرایط قانونی فعالیت برای سازندگان نسق ساز که ایمنی در ساخت را فدای منافع مالی خود نمی‌کنند حلقه فعالیت برای فعالیت افرادی که با ساخت‌وساز غیرقانونی و ناایمن خود جان مردم را به بازی می‌گیرند تنگ‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *