29 اسفند 1402

تخریب نمادهای بومی و بی‌تفاوتی مسوولین؛ وضعیت ناگوار یادمان مشهد میرزا در ماسال

تابستان ۱۳۹۸از سوی یکی از گزارشگران همشهری، عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده تخریب نمادهای میرزا کوچک خان جنگلی در ماسال بود.

به گزارش خبر راست، در طول سالیان گذشته برای چندمین بار سنگ یادمان مشهد میرزا کوچک خان جنگلی که در ارتفاعات شهرستان ماسال قرار دارد توسط عده‌ای ناشناس تخریب شد اما هنوز اقدامی برای بازسازی آن نشده است.

در همین راستا بهزاد نیک فهم نوشت: تابستان ۱۳۹۸از سوی یکی از گزارشگران همشهری، عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده تخریب نمادهای میرزا کوچک خان جنگلی در ماسال بود.
این نمادها سال‌ها پیش از سوی کمیته امداد، فرمانداری و اداره میراث فرهنگی در ارتفاعات ییلاق آلاپشته ماسال در محلی معروف به مشهد میرزا نصب شده بودند، مکانی که براساس مستندات تاریخی میرزا کوچک خان در آن نقطه به شهادت رسیده و سرش از سوی یکی از عمال سالار شجاع بریده شده بود.

نمادهای میرزا کوچک خان جنگلی شکسته شده‌اند. علت را پرس‌وجو می‌کنیم ولی کسی به طور واضح چیزی نمی‌داند.

هر چند که نوع آسیب و میزان تخریب نشان می‌دهد ممکن است نماد میرزا مورد غضب عده‌ای واقع شده باشد. از سوی دیگر می‌توان همان معضل همیشگی گردشگری یعنی وندالیسم را دخیل دانست و این‌که برخی به هر دلیل اقدام به تخریب نمادهای ملی و بومی می‌کنند.

نکته مهم در باب این موضوع، که اتفاقی ناگوار استان گیلان محسوب می‌شود، عدم رسیدگی مسولان محلی و شهرستانی پس از گذشت ۱۸ماه از آن اتفاق است.

تا جاییکه قطعات تکه تکه شده؛ هنوز بر زمین مانده و خود نشانگر بی‌توجهی مسولان امر است. شایسته است مدیران ذیربط پاسخی روشن برای این اهمال کاری و بی‌توجهی، ارایه نمایند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *