10 فروردین 1403

کابوس کرونا در سرزمین سرما کسی را نترساند/ سوئد، کشوری که عجیب‌ترین سیاست را در مواجهه با کرونا داشته است!

موافقین سوئد معتقدند که آمار کشور سوئد که محدودیت زیادی برای کرونا نگذاشته به مراتب از آمار سایر کشورهای اروپایی مانند انگلیس و فرانسه که پروتکل‌های سختگیرانه ای برای مبارزه با کرونا اعمال کرده اند، کمتر است.

به گزارش خبر راست،  در حالیکه کرونا هر لحظه بیشتر تلفات می‌گیرد و با اسب سیاهش در شهرهای ایران جولان می‌دهد و مسئولین نیز بیش از گذشته ترسیده و مضمحل شده و از مردم می‌خواهند پروتکل‌ها را رعایت کنند، یک کشور در آن طرف دنیا در حال طی کردن آخرین روزهای کرونایی خود است.

سوئد کشوری است که با روشی کاملا متفاوت از ایران و سایر کشورها توانسته کرونا را کنترل کند. سوئد بر خلاف همسایگانش و همچنین بیشتر کشورهای دنیا نه‌تنها محدودیتی برای رفت و آمد  و اماکن عمومی اعمال نکرده بلکه با ترویج اصطلاح “اعتماد عمومی” و سیاست “بدون قرنطینه” سعی کرده کمترین سخت‌گیری را در مورد کرونا داشته باشد.

در حال حاضر در سوئد کسب‌وکارها تعطیل نشده‌اند، اعداد و ارقامی که از این کشور مخابره می‌شود، فاجعه نیست و به نظر می‌رسد حتی با نسبت کسب‌وکارها، و با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، با شمار مرگ 22نفر از هر 100هزار نفر تقریبا شبیه ایرلند است که به خاطر اقداماتش برای مهار کرونا، با تحسین مواجه شده است.

در ابتدا بسیاری به این سیاست خندیدند اما حالا که شیب کرونا در این کشور به شدت سقوطی شده بسیاری در شبکه های اجتماعی از این سیاست حمایت می‌کنند. برخی از حامیان این نظریه افراد مهمی هستند که در صنعت و دنیای تکنولوژی نیز شهرتی دارند. ایلان ماسک(مخترع و مالک برند تسلا) یکی از این افراد است. او اخیرا با ارائه منحنی ابتلا به کرونا در سوئد مدعی شده که سیاست این کشور در قبال کرونا بیش از سایر مناطق پاسخ داده است.

ایلان ماسک و موافقین سیاست سوئد معتقدند “ایمنی گله ای” بهترین سیاست در مبارزه با کرونا است. طبق این نظریه، با افزایش ابتلا به کرونا در یک دوره کوتاه مدت و به ویژه در بین جوانان می‌تواند از توان و کشندگی این ویروس کاست. دولت سوئد در جهت این سیاست نه‌تنها مراکز تفریحی و گردشگری را نبست، بلکه حتی اجتماعات را نیز تعطیل نکرد. در عوض سعی کرد در مورد سالمندان قوانین نسبتا سختی اعمال کند. سوئدی‌ها مراکز سالمندان را تعطیل یا تحت کنترل شدید قرار دادند و سعی کردند افراد بالای 70 سال را قرنطینه کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد برداشت ماسک و برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از سیاست کرونایی دولت سوئد خیلی درست نباشد. اولا، اینطور نیست که دولت سوئد هیچگونه سیاستی را در مورد جوانان به کار نگرفته باشد. سوئد هم از همان آغاز محدودیت‌هایی را وضع کرد: اجتماعات بیش از 50 نفر ممنوع و دورکاری تشویق شد. به‌علاوه، حفظ فاصله اجتماعی هم مدام به شهروندان یادآوری می‌شود. از قرار معلوم، مردم این کشور 10 میلیون نفری این محدودیت‌ها را داوطلبانه اجرا می‌کنند و وضعیت تعاملی خوبی بین دولت و مردم برقرار است.

اما به جز این مورد، نباید فراموش کرد که طبق آمار و گزارش برخی خبرگزاری‌ها، سوئدی‌ها زیاد هم در پیش برد سیاستشان موفق نبودند. طبق گزارش ایندیپندنت، مقامات سوئدی خود اذعان کرده اند که در خصوص افراد بالای 70 سال و حفظ سلامتی آنها، ناکام بوده‌اند و تقریبا 86 درصد موارد مرگ این کشور در اثر کرونا به افراد مسن اختصاص داشته است.

در همین راستا برخی از دیگر پایگاه‌های خبری نیز معتقدند سیاست سوئد در قبال کرونا موفق نبوده است؛ چرا که باعث افزایش مرگ و میر در بین افراد مسن شده است. طبق آمار، تعداد مبتلایان و کشته شدگان کرونا در سوئد از کشورهای دیگر اسکاندیناوی و شمال اروپا به مراتب بیشتر بوده و این نشان می‌دهد که سیاست ایمنی گله ای سوئد خیلی هم کارآمد نبوده است.

با این حال، موافقین سوئد معتقدند که آمار کشور سوئد که محدودیت زیادی برای کرونا نگذاشته به مراتب از آمار سایر کشورهای اروپایی مانند انگلیس و فرانسه که پروتکل‌های سختگیرانه ای برای مبارزه با کرونا اعمال کرده اند، کمتر است.

موافقین سوئد در این مورد درست می‌گویند. سوئد بدون اعمال محدودیتی توانسته منحنی ابتلا به کرونایش را پایین‌تر از کشورهای دیگر نگه دارد. آنچه مشخص است این است که حالا اروپا رسما وارد موج دوم کرونا شده است اما سوئد وارد این موج نشده و توانسته این بیماری را کنترل کند.

اما سوال اینجا است که این کنترل تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ و مهم تر اینکه، آیا سوئد در این سیاست هزینه کمی داده است؟ مهم ترین علت سخت گرفتن پروتکل های بهداشتی حفظ جان افراد بیمار و مسن است. سوئد بدون توجه به این عامل، محدودیت های کرونایی را برداشته و خوشحال است که جوانانش در اثر این بیماری نمرده اند؛ اما این را در نظر ندارد که افراد بالای 70 سال چقدر از این ویروس ضربه خورده و از بین رفته اند. اگر مبنا را اقتصاد بگیریم سوئد پیروز بازی بوده است. چرا که بدون محدودیت کرونایی، کسب و کاری هم تعطیل نشده و اقتصاد این کشور هنوز روی دور صعود است. اما اگر مبنا را جان افراد بگذاریم شاید بتوان شک و شبهه ای در مورد سوئد مطرح کرد.

با این حال، نباید فراموش کرد مورد سوئد هیچ شباهتی به ایران ندارد. تعداد جمعیت، تعداد افرادی مسن و به خصوص بیماران زمینه ای، وضعیت اقتصادی و تجهیزات پزشکی و به خصوص رعایت داوطلبانه مسائل بهداشتی همه نشان از این دارد که شرایط این کشور اروپایی متفاوت از ایران است. از این جهت شاید حتی نباید به سراغ مقایسه ایران با سوئد و امکان اجرای سیاست “بدون قرنطینه” در کشور رفت.

منبع: خبر فوری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *