استاندار گیلان ادامه داد: در استان هایی که دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی بیشتر رعایت شده، شرایط بهتر است و گیلان به سبب رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی از جمله استان هایی محسوب می شود که شرایط خوبی دارد اما پیوسته باید توصیه های خودمراقبتی و دیگر مراقبتی مورد توجه باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: از آنجاییکه مردم متدین ایران به طور عمده به منظور استفاده از فیوضات بیشتر ماه مبارک رمضان، علاقمند به برگزاری مراسم ادعیه، تلاوت قرآن و نماز در مساجد هستند، در این جلسه وزارت بهداشت گزارشی از سفید بودن تعدادی از شهرستان‌های کشور به این مفهوم که طی دو هفته اخیر فوتی ناشی از کرونا نداشتند یا تعداد مراجعات مبتلایان به کرونا حداقلی بود؛ ارائه کرد.

وی گفت: مقرر شد از نیمه ماه مبارک رمضان اماکن مذهبی در شهرستان های با وضعیت سفید، بازگشایی و با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های وزارت بهداشت و در استان ها دانشگاه علوم پزشکی، اجتماعات مردم در سطح محدود برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان گیلان براساس گزارشی که تاکنون از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده ایم؛ یک سوم از شهرستان‌های ما وضعیت سفید دارند.

استاندار گیلان یادآور شد: تعدادی از شهرستان‌های گیلان وضعیت زرد و البته مناطقی هم وضعیت قرمز دارند یعنی همچنان تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و مبتلایان نیازمند به بستری به ازای هر روز از شش تا هفت نفر بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در هر روز یک نفر فوتی بیمار کرونایی داشته باشیم، اظهار داشت: به همین سبب مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی گیلان تا هفته آینده بررسی های دقیق را قبل از موعد مقرر اجرای تصمیم ستاد ملی که اختیار به استان ها داده شده، ارائه کند تا دقیقاً مشخص شود کدام شهر یا بخش در وضعیت سفید هستند.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن وضعیت هر شهر، امکان بازگشایی اماکن مذهبی، بقاع متبرکه و مساجد برای برگزاری نماز جماعت و جمعه در آن ها وجود دارد که به مردم استان در موعد مقرر اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: انتظار داریم مردم عزیزمان این را به منزله پایان یافتن کرونا و یا اتمام بیماری در آن بخش یا شهر و شهرستان تلقی نکنند چراکه در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی، امکان بازگشت به وضعیت زرد یا قرمز وجود دارد.

وی به کمک های مومنانه گیلانیان در اقصی نقاط استان متناسب با ماه مبارک رمضان برای اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: از مردم متدین و خیر گیلان که در این ایام همچون زمان مواجهه با حوادث طبیعی در هر نقطه کشور و استان در کنار مردم، پیشقدم بودند و علاوه بر حمایت و مساعدت های مالی، بسته های معیشتی تهیه کردند، تشکر کرده و انتظار استمرار این مساعدت ها به نیازمندان را داریم.