10 فروردین 1403

عفونت گوش، راهکارها و درمان‌ اولیه

یک کارشناس مرکز بهداشت اصفهان گفت: عفونت گوش علت‌های مختلفی دارد. بهتر است افراد در وهله نخست به پزشک مراجعه و از روش‌های درمانی مناسب استفاده کنند.

به گزارش خبر راست، ذوجیهه فروغی در مورد عفونت گوش، اظهار کرد: عفونت گوش می‌تواند در مجرای خارجی یا پشت پرده صماخ رخ دهد.

وی با بیان اینکه عفونت گوش ممکن است یک روز پس از شنا یا آب بازی رخ دهد، تصریح کرد: به همین دلیل گاهی به آن «گوش شناگران» گفته می شود.

این کارشناس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان درخصوص استفاده از گوش پاک‌کن برای پاک کردن مجرای گوش، گفت: ممکن است عفونت و آزردگی مجرای گوش به دفعات بیشتر برای این دسته افراد رخ دهد.

فروغی ادامه داد: عفونت در طرف دیگر پرده صماخ که عفونت گوش میانی خوانده می شود، ممکن است به علت عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا رخ دهد. هنگام سرماخوردگی، تورم و احتقان می تواند مسیر تخلیه از طریق لوله اوستاش را بند بیاورد.

به گفته این کارشناس بهداشت، استفاده از توصیه‌های خانگی برای کاهش ناراحتی و علایم عفونت گوش می‌تواند کمک کننده باشد و فرد را در تصمیم گیری برای مراجعه به پزشک یاری رساند.

وی در خصوص علائم این بیماری در بزرگسالان، گفت: درد در گوش و اطراف آن، خارش گوش، افت شنوایی، ترشح ازگوش، تب، گره‌های لنفی دردناک دور گوش یا گردن و درد در هنگام کشیدن لاله گوش از جمله علائم مشخص عفونت گوش است.

فروغی در مورد توصیه‌های خانگی برای درمان عفونت گوش، تصریح کرد: بهتر است افراد در وهله نخست به پزشک مراجعه کنند. استامینوفن، آسپرین و یا بروفن به کاهش درد کمک می‌کند. اگر بهبودی در درد یا تغییر در وضعیت طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت اتفاق نیفتد، اغلب نیاز به یک دوره آنتی‌بیوتیک است. آنتی بیوتیک‌ها به سرعت درد را از بین می‌برند. برای دریافت آنتی‌بیوتیک به پزشک خود مراجعه کنید.

وی افزود: افراد برای تسکین درد می‌توانند حوله‌ گرم را چندین بار به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش بگذارند. این کار اغلب به رفع درد کمک می‌کند.

فروغی ادامه داد: گاهی می‌توان ناراحتی گوش را با درمان زود هنگام علایم احتقان بینی و پُری گوش با استفاده از داروی ضد احتقان رفع کرد. این داروها به تخلیه گوش میانی کمک می‌کنند.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری قلبی شدید، پرفشاری خون یا آسم شدید نباید از ترکیب های ضد احتقان استفاده کنند.

این کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شماره یک اصفهان پیشنهاد کرد: سعی کنید با دمیدن هوا با دهان بسته و بینی بسته شده و با دو انگشت، گوش خود را باز کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

فروغی در مورد روش‌های اختصاصی برای درمان عفونت مجرای گوش (شناگران)، گفت: درصورت امکان تا هفت روز از ورود آب به گوش ممانعت شود. اگر آب داخل گوش رفت با تکان دادن سر آنرا بیرون آورید. همچنین می‌توانید با استفاده از سشوار با شدت باد کم و دمای پایین از فاصله ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری گوش، مجرای گوش را خشک کنید. چند قطره از یک محلول خشک کننده به خشک شدن سریع تر گوش کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این نوع عفونت ممکن است به آنتی بیوتیک پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: برای دریافت آنتی‌بیوتیک مناسب به پزشک مراجعه کنید. از تمیز کردن گوش با گوش پاک‌کن پنبه‌ای، اجتناب کنید، این کار خطر عفونت گوش را افزایش می‌دهد.

فروغی در مورد پیشگیری از عفونت مجرای گوش، گفت: می توانید پس از شنا چند قطره روغن مخصوص در مجاری گوش خود بچکانید. به این ترتیب می توانید از تکرار عفونت مجرای گوش پیشگیری کنید. گوش‌گیرهایی که برای پیشگیری از ورود آب به مجرای گوش طراحی شده اند نیز می توانند کمک‌کننده باشند. البته نباید گوش‌گیرهای پلاستیکی سفت، درون گوش قراردهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *