10 فروردین 1403

پل‌های مکانیزه عابر پیاده یا سازه‌های فلزی بدون استفاده در رشت؟!

استفاده از آسانسور پل‌های مکانیزه عابر پیاده ازجمله حداقل حقوق واقعی مردم رشت بوده که وضعیت فعلی این پل‌ها به‌گونه‌ای است که کاراریی خود را از دست داده است.

خبر راست/ احداث پل‌های عابر پیاده مکانیزه در دوران فعالیت شورای چهارم و با تصویب کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای وقت در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفت.

پس‌ازآن نخستین پل عابر پیاده مکانیزه در دی‌ماه سال ۹۴ و به‌منظور رفاه بیشتر شهروندان و باهدف کاهش آمار تصادفات در برخی از نقاط پرتردد رشت در خیابان شهید قلی پور به بهره‌برداری رسید.

به‌مرورزمان شاهد افتتاح پل‌های عابر مکانیزه در مناطق دیگری از رشت بودیم و انتظار می‌رفت با راه‌اندازی این نوع از پل‌های عابر در رشت عبور و مرور از خیابان‌های شلوغ برای شهروندان بالأخص افراد سالخورده، کودکان و غیره سهولت پیدا کند.

اما اتفاقی که چند وقتی است موجب تعجب و تأسف همشهریان شده تعطیلی مداوم اتاقک آسانسور مربوط به بیشتر پل‌های عابر پیاده مکانیزه به بهانه‌هایی ازجمله خرابی، پایان ساعت فعالیت و غیره در برخی از نقاط پرتردد رشت است.

با تعطیلی اتاقک آسانسور عملاً پل‌ها خاصیت مکانیزه بودن خود را ازدست‌داده و شهروندان به‌ناچار مجبور به طی مسیر پله‌های معمولی پل‌های عابر پیاده به‌منظور عبور و مرور از مسیرهای شلوغ و پرتردد رشت هستند و این موضوع موجب نارضایتی شهروندان در این مناطق شده و همچنان شاهد عبور و مرور شهروندان از روی پله‌های عابر پیاده و زنگار بستن تجهیزات مکانیزه آن بوده و عملاً آسانسور پل‌های عابر پیاده مکانیزه در رشت تبدیل به سازه‌های فلزی بدون استفاده‌شده است.

توان بالا رفتن از پله‌های پل‌های عابر پیاده را ندارم

یکی از شهروندان رشتی با اشاره به اینکه به علت کهولت سن توان بالا رفتن از پله‌های پل‌های عابر پیاده را ندارم اظهار کرد: در بسیاری از اوقات اتاقک آسانسور پُل مکانیزه محله ولکس رشت دچار خرابی بوده و یا با قفل و زنجیر مهروموم‌شده است.

لیلا احمدیان با ابراز گلایه از وضعیت پل‌های مکانیزه عابر پیاده در رشت افزود: پُل مکانیزه در این منطقه  فقط در حد حرف و شعار مکانیزه بوده و عملاً ساکنین منطقه به دلیل خرابی دائمی آسانسور آن  از پله‌های پُل استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ساکنین منطقه از این وضعیت گلایه‌مند هستند گفت: سن و سالی از ما گذشته و پاهایمان توان بالا رفتن از پله‌های متعدد پل‌های مکانیزه عابر پیاده  به‌منظور عبور از خیابان را نداشته و انتظار داریم مسؤولان به این موضوع توجه کنند.

پیمانکاران باید پاسخگو باشند

یکی دیگر از شهروندان رشت نیز با انتقاد از خرابی همیشگی اتاقک آسانسور پل‌های عابر پیاده مکانیزه در رشت اظهار کرد: پیمانکاران چنین پروژه‌هایی باید پاسخگو باشند.

منیژه قربانی با بیان اینکه کیفیت پروژه‌های شهری بسیار پایین است افزود: به علت خرابی همیشگی بالابرهای مربوط به پل مکانیزه جانبازان همواره مجبور به تردد از روی پله‌های آن هستیم.

وی با انتقاد از عدم نظارت مسؤولان این حوزه گفت: متأسفانه به مطالبات شهروندان به‌خوبی توجه نمی‌شود و با اجرای چنین پروژه‌های بی‌کیفیت و ناقصی هزینه‌های فراوانی به شهر تحمیل می‌کنند.

نظارت بیشتر شهرداری بر نحوه فعالیت پل‌های عابر پیاده مکانیزه رشت

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای رشت با ابراز گلایه از وضعیت ایجادشده پیرامون پل‌های عابر پیاده مکانیزه اظهار کرد: متأسفانه از این مشکل بی‌اطلاع بوده و ازاین‌پس باید نظارت شهرداران مناطق و مدیران نواحی شهرداری رشت دراین‌باره افزایش پیدا کند.

حامد عبداللهی با تأکید بر اینکه این گلایه به‌حق شهروندان را در اسرع وقت پیگیری می‌کنم تصریح کرد: گویا تعطیلی اتاقک‌های آسانسور پل‌های عابر پیاده مکانیزه به دلیل ساعات فعالیتی آنان بر اساس قرارداد منعقد با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت بوده و طی تماس با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت نسبت به افزایش ساعات فعالیت این آسانسورها که پیش‌ازاین از ساعت هفت صبح تا ساعت ۲۱ عصر فعال بودند تأکید شده و قرار شد پس‌ازاین ساعت فعالیت آسانسور از ساعت ۶ صبح لغایت ۲۳ شب افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه احداث پل‌های عابر پیاده مکانیزه در رشت باهدف کاهش تصادفات در برخی از نقاط پرتردد و سهولت بخشیدن به عبور و مرور شهروندان در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفت گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده چنین مشکلاتی پیرامون پل‌های عابر پیاده مکانیزه در رشت پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شماره تماس ۰۹۱۱۳۳۷۶۰۵۳ به اطلاع مدیران این حوزه برسانند.

عبداللهی با اشاره به روال طبیعی بررسی صلاحیت شهرداران توسط وزارت کشور بیان کرد: مدارک مربوطه را در ۲۷ آبان به وزارت کشور ارسال کرده و منتظر پاسخ آنان هستم.

وی با تأکید بر اینکه بنده شهردار تمامی 11 عضو شورای رشت هستم تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد قصد دارند با انتشار مطالبی مبنی بر اینکه بنده پس از حضور قانونی در جایگاه شهردار رشت با اعضای شورایی که در جریان انتخاب شهردار به بنده رأی نداده‌اند همکاری و تعامل نخواهم داشت مشکلاتی ایجاد کنند که باید اعلام کنم این مباحث واقعیت نداشته و تمامی تلاشم را به‌منظور ایجاد فضای همکاری، همدلی و دوستانه مابین اعضای شورا و شهرداری به کار می‌گیرم.

ساعات فعالیت آسانسور پل‌های عابر مکانیزه افزایش پیدا می‌کند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت با اشاره به افزایش ساعات فعالیت آسانسور پل‌های عابر پیاده مکانیزه در رشت اظهار کرد: بر اساس قرارداد آسانسور مربوط به پل‌های مکانیزه عابر پیاده باید از ساعت هفت و 15 دقیقه صبح لغایت ۲۱ شب فعالیت کند اما با توجه به تماس‌های برخی از شهروندان در تلاشیم تا طی مذاکره با پیمانکاران زمان فعالیت آسانسور پل‌های مکانیزه در رشت افزایش پیدا کند.

فرامرز جمشید پور با بیان اینکه در ۴۱ نقطه از شهر احداث پل‌های عابر مکانیزه پیشنهادشده بود افزود: پس از بررسی‌های انجام‌شده ۳۰ مکان به‌منظور جانمایی پل‌های مکانیزه انتخاب شد.

وی به جابجایی تأسیسات در راستای احداث پل‌های مکانیزه عابر پیاده در رشت اشاره کرد و گفت: جابجایی تأسیساتی ازجمله آب، برق، گاز و غیره موجب طولانی شدن روند احداث پل‌ها شده و با پیگیری‌های شهرداری رشت به‌زودی این مشکلات برطرف می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه بخش اعظمی از هزینه احداث این پل‌ها از محل تبلیغات روی پل و تهاتر تأمین‌شده است تصریح کرد: شهروندان می‌توانند در ساعات اعلام‌شده از آسانسورها استفاده کرده و پس‌ازآن نیز پله‌ها برای تردد و عبور و مرور در اختیار آنان قرار داشته و در تلاشیم تا ساعات استفاده از آسانسور پل‌های عابر پیاده مکانیزه در رشت برای شهروندان افزایش پیدا کند.

بهره‌مندی از خدمات پیشرفته در جوامع امروزی حق طبیعی همه انسان‌ها بوده و یقیناً شهر رشت با داشتن پیشینه پرافتخار در تمامی عرصه‌ها باید به‌خوبی از این حق مسلم برخوردار باشد.

استفاده از آسانسور پل‌های مکانیزه عابر پیاده نیز ازجمله همین حقوق واقعی مردم رشت بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به رفع مشکلات این حوزه اقدام و موجبات رضایتمندی شهروندان فراهم شود.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *