10 فروردین 1403

امروز معروفی بهتر از کتابخوانی و منکری بدتر از  بی توجه ای به کتاب وجود ندارد

صبح امروز آیین تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و حامیان کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور این الله رودباری و دکتر سالاری استاندار گیلان  معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان،  رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مدیر کل امور کتابخانه های گیلان ، کتابداران و جمعی از فرمانداران و…. در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

اختصاصی خبر راست/لیلاپاکیزه: در ابتدای مراسم  مدیرکل کتابخانه های گیلان در ارائه گزارش عملکرد یکساله اداره کل بیان داشت: امروز معروفی بهتر از کتابخوانی و منکری بدتر از  بی توجه ای به کتاب وجود ندارد.

پریسا کرمی رهنمودسازی جامعه به کتاب را مهم ترین رسالت اداره کل کتابخانه های عمومی استان دانست و گفت:  باید کاری کنیم که بی توجه ای به کتاب به قبحی عمومی تبدیل شود و همگانی کردن کتابخوانی جز در سایه گسترش کتابخانه های عمومی میسر نمی گردد.

وی کتابخانوانی را یک امر اکتسابی خواند و افزود: این مهم باید از دوران کودکی در جامعه نهادینه گردد.

کرمی بیان داشت:  استان گیلان دارای 103باب کتابخانه عمومی است که از این میان 84باب کتابخانه عمومی نهادی و زیر نظر مستقیم نهاد کتابخانه های عمومی کشور، 23باب کتابخانه مشارکتی که با انعقاد قرارداد مشارکت با سازمانها، اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حمایت نهاد کتابخانه های عمومی هستند و 1باب کتابخانه عمومی مستقل( کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع)) می باشد.

مدیر کل کتابخانه های گیلان به ضرورت توجه صریح به قانون در زمینه پرداخت نیم درصدی شهرداریها اشاره داشت و افزود: آنچه که بیشتر از همه نگران کننده است وضعیت سرانه مطالعه استان که از میانگین کشوری فاصله زیادی دارد به گونه ای که سرانه مطالعه در دنیا به ازای هر صد نفر 8 متر مربع در دنیا است متاسفانه در گیلان این سرانه به 1/25 متر مربع می رسد.

او گفت: با توجه به سهم ناچیز فرهنگ در بحث تملک و دارایی در حال حاضر 8 پروژه عمرانی در دست ساخت است که امیدواریم با تکمیل پروژه های در دست اجرا و تخصیص بودجه های در نظر گرفته شده فضایی در خور شان مردم شریف گیلان داشته باشیم.

پریسا کرمی تصریح کرد: متاسفانه نه از نظر سرانه فضای مطالعه نسبت به جمعیت و نه از نظر نقاط دسترسی در وضعیت مناسبی قرار نداریم . این درخورشأن مردم نیست.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر براساس آمار با وجود امکانات محدود استقبال از کتابخانه ها مطلوب است، گفت: باید برای افزایش این میزان هم در ساخت کتابخانه و هم در حوزه تجهیز و تأمین منابع کتابخانه ای از ظرفیت خیران استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی پویش های مردمی تشکیل شود، ادامه داد: باید بخشی از امور مربوط به کتابخانه ها با استفاده از مشارکت های مردمی و خیران انجام شود.

کتابخوانی و کتاب اثری ماندگار است

در ادامه جوادپور فرماندار شهرستان لنگرود به نمایندگی از فرمانداران استان بیان داشت: معلم به عنوان یک معلم صمیمی و ساده و بی تکلف که زمینه کسب دانایی و توانایی را برای افراد جامعه فراهم می نماید
وی کتابخانه قلب جامعه و دانشگاهی عظیم خواند و گفت:  مکتبی که سوگندش به قلم و اولین کلمه آن با خواندن باید دارای وضعیت بسیار مطلوبتری نسبت به وضعیت کنونی باشد.

فرماندار شهرستان لنگرود کتابخوانی و کتاب را اثری ماندگار خواند و گفت: رسانه ها و صدا و سیما باید در حوزه شناسایی کتابهای ناب در  رشته های مختلف برای سنین متفاوت بیش از پیش کوشا باشند.

وی فضای تبلیغاتی برای معرفی کتاب را نامطلوب خواند و تصریح کرد: شایسته است تا نویسندگان بزرگ و سرشناس کشور وارد کتابخانه ها شوند و به معرفی آثار خود مبادرت ورزند.

جوادپور به نقش خانواده و  آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ کتابخوانی اشاره داشت و افزود: متاسفانه نیم درصد شهرداریها به صورت مناسب دریافت نمی شود لذا ضروری است تا این در زمینه توجه بیشتری شود.

او گفت: در شهرستان لنگرود 4 باب کتابخانه با بیش از 58 هزار نسخه و بیش از 400 نسخه. نشریات وارد کتابخانه و 800 میلیون هم نیم درصد شهرداریها از مطالبات این شهرستان است.

وی سرانه فیزیکی مطالعه در شهرستان لنگرود را 1/23 متر مربع عنوان کرد و گفت: استاندارد این سرانه 4 متر مربع است.

اهمیت مخاطب شناسی در امر کتابخوانی

فرماندار استارا نیز با قدردانی از تلاش کتابداران استان بیان داشت: با توجه به درخشش پیشینه فرهنگی گیلان سابقه ایجاد کتابخانه در استارا نیز در سال 1290 بوده که این نشان از اهمیت کتابخانوانی است.

رنجکش با تاکید بر اهمیت مخاطب شناسی در امر کتابخوانی خاطرنشان کرد: برای حضور بیش از پیش کتابخوانان در در کتابخانه ها باید به خلاقیت و ابتکارهای در این زمینه پرداخت.

وی افزود: با تغییر نگرش در حوزه مدیریت کتابخانه ها با چند منظوره کردن کتابخانه ها و ارتقا تولید محتوامی توان در  جذب مخاطب نقش بسزایی داشت.

فرماندار آستارا به نقش سازمانهای مردم نهاد در اشاعه فرهنگ کتابخوانی اشاره داشت و گفت:  استارا یکی از شهرستانهای پویا در عرصه کتابخانوانی است اما باز نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولان ذیربط در امر کتابخوانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *