10 فروردین 1403

مرغ به کیلویی 11 هزار تومان رسید

قیمت امروز هرکیلوگرم مرغ در بازار 2650 تومان بالاتر از حداکثر نرخ مصوب تنظیم بازار است.

به گزارش خبر راست، با آزاد شدن صادرات مرغ، دوباره قیمت این محصول در بازار مصرف افزایش یافت و به مرز هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان رسید، درحالی که بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار حداکثر قیمت این محصول در بازار نباید از ۸ هزار و ۱۷۵ تومان بیشتر باشد.

قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم امروز شنبه 97/08/12 در کشتارگاه 9700 تومان، پخش 9900 تومان، خرده فروشی10800 تومان، خرده فروشی مرغ شمال 10350 تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 9450 تومان است.

قیمت هر کیلوگرم سینه مرغ با کتف 19000 تومان، سینه بدون کتف 20000 تومان، فیله مرغ 21000 تومان مرغ درشت تهران 9830 تومان، مرغ بدون آنتی بیوتیک 11950تومان و جوجه تازه 11950 تومان است.

در اطلاعیه این اتحادیه خطاب به اعضا آمده است که قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و اعضا می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب 10 درصد سود اقدام به فروش نمایند.

بنابراین گزارش، بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مرغ گرم در بازار نباید بیشتر از 8175 تومان در بازار به فروش برسد و در صورتی که نرخ آن بیشتر شود، شرکت پشتیبانی امور دام، ملزم به کنترل قیمت‌ها است اما مرغداران حداقل قیمت منطقی مرغ را با توجه به افزایش هزینه های تولید بیش از 9000 تومان می‌دانند.

قیمت امروز هرکیلوگرم مرغ در بازار 2650 تومان بالاتر از حداکثر نرخ مصوب تنظیم بازار است اما وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در آخرین بخشنامه خود به گمرک با اشاره به اینکه به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، صادرات گوشت مرغ و احشاء آن اعم از سرد، گرم و منجمد را بلامانع است.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه برای تولید مرغ در کشور یارانه و ارز رسمی 4200 تومانی در بخش‌های خوراک، دارو و واکسن، سوخت، آب و برق و سوخت یارانه پرداخت می‌شود، صادرات آن رانتی و به شدت به صرفه خواهد بود.

قیمت جهانی هرکیلوگرم مرغ بیش از 2 دلار یا به عبارتی بیش از 30 هزار تومان است ادامه این روند و صادرات بی رویه ، بلای گوجه فرنگی را بر سر مرغ می آورد.

بنابراین گزارش، صادرات گوجه فرنگی نیز پیش از این با توجه به افزایش نرخ ارز ، کاهش ارزش پول ملی و به صرفه بودن صادرات، این محصول را در حجم زیادی از کشور خارج کرد و باعث خالی شدن بازار از این محصول و گرانی شد.

بنابر اعلام وزیر جهاد کشاورزی حدود یک میلیون تن گوجه فرنگی ظرف مدت 2 ماه از کشور خارج شد در حالی که کل تولید گوجه فرنگی کشور 5 میلیون تن است؛ که این به معنی آن است که ظرف مدت محدود، یک پنجم کل تولید کشور صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *