عصر امروز نشست خبری سه عضو لیست امید شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

به گزارش خبر راست، در این نشست که با حضور احمد رمضانپور نرگسی، اسماعیل حاجی پور، فرهام زاهد و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد مسائل روز رشت و به ویژه مساله انتخاب شهردار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

احمد رمضانپور نرگسی: به دنبال همگرایی و همراهی و کار بودیم و هستیم

در ابتدای این جلسه احمد رمضانپور نرگسی ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه، به حواشی به وجود آمده در خصوص انتخاب شهردار رشت اشاره کرد و گفت: ما بیعتی با مردم بستیم و مردم به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام که همراه منتخبین بوده اند باید در جریان برخی مسایل باشند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت به حضور گسترده مردم در انتخابات اشاره کرد و افزود: وظیفه داریم با عملکرد و پاسخگویی شفاف مطالبات مردم را مطرح و برطرف کنیم. امروز بیش از مسائل عمرانی مساله انتخاب شهردار اهمیت دارد.

رمضانپور تصریح کرد: تلاش کردیم با همکاران شورا همگرایی ایجاد کنیم و از روز اول وقتی که در هیئت رئیسه رای نیاوردیم دنبال جریان سازی و اعمال فشار نرفتیم و همراه بودیم. تصمیمات مشترک و نطق ها و رای ها نشان می داد دنبال همگرایی و همراهی و کار بودیم. شهردار خوبی انتخاب شد که البته گزینه ما نبود. اتفاقاتی افتاد و آقای نصرتی رفت و از آن تاریخ ۳ ماه گذشته و شهردار مشخص نشده است.

طبق قانون باید روز دوشنبه شهردار انتخاب شود

وی با بیان اینکه پروسه آغاز به کار شهردار هم یک تا دو ماه زمان می برد اظهار داشت: مساله انتخاب شهردار با وجود تذکر آیت الله فلاحتی به سرانجام نرسیده و به نوعی شهردار نداشتن رشت جهانی شده است. بعد از آبستراکسیون معروف انتظار داشتیم فرماندار و استاندار ورود کنند که شاید بنا به ملاحطاتی ورود نکردند.

رمضانپور با تاکید بر تبصره ذیل ماده ۷۳ گفت: حتما باید شهردار در دوره سه ماهه انتخاب شود و پس از آن می توان سرپرستی جدید را معرفی کرد.

ویژگی های شهردار منتخب از نگاه احمد رمضانپور

منتخب مردم رشت در شورای اسلامی این کلانشهر، در خصوص ویژگی های شهردار گفت: باید در شرایط فعلی شهردار منتخب تفکر اقتصاد محور داشته باشد به این دلیل که منابع فعلی کفاف نمی دهد و دولت هم نمی تواند حمایت ویژه ای داشته باشد.

احمد رمضانپور نرگسی افزود: یکی دیگر از شرایط جسم سالم و قدرت ۱۸ ساعت کار در شبانه روز را داشته باشد که طبیعتا جوانان این سلامتی را بیشتر دارند.

وی ادامه داد: مجموع تعداد مراجعات بسیاری از سازمانهای دولتی شاید به اندازه مراجعات شهرداری نباشد و بنابراین حسن خلق و رعایت کرامت انسانی اهمیت ویزه ای داد. امین بودن و سلامت مالی و رفتاری نیز موضوع مهمی است. تخصص در مسائل عمرانی و معماری داشته باشد و تجربه خاصی در مدیریت و مدیریت شهری داشته باشد.

رمضانپور خاطرنشان کرد: شهردار باید بتواند منابع انسانی شهرداری را مدیریت کند. البته ما به دنبال آرمانشهر نیستیم اما باید حداقل ها دیده شود. در شرایطی که افراد شایسته زیادی کنار مانده اند و بیش از ۷۰۰ میلیارد بدهی وجود دارد شرایط خاصی داریم.

منتخب اول مردم رشت در انتخابات شورای شهر، بر ایجاد فضای تعاملی تاکید کرد و گفت: امیدواریم از بین همین ۶ نفر که دوستان در جمع ۸ نفره تایید کردند فرد توانمندی انتخاب شود.

رمضانپور نرگسی با اشاره به فقر زیرساخت ها در رشت گفت: اولین خانه تئاتر و بازیگر زن تئاتر از رشت بود اما امروزه شرایط مناسبی در آن حوزه نداریمو در بسیاری حوزه ها آخریم. در حال حاضر در حوزه فرهنگی به دنبال تهیه طرحی برای احیای سینما آبشار هستیم.

وظیفه داریم قلوب را به هم نزدیک کنیم / اتحاد شورا به نفع اجتماع است

وی افزود: برخی گروه ها سعی در تفکیک اعضا دارند و ما تلاش داریم این تفکیک صورت نگیرد. وظیفه داریم قلوب را به هم نزدیک کنیم و برای توسعه رشت در کنار هم باشیم. نباید نفاق و انشقاق ایجاد کنیم. اتحاد شورا به نفع اجتماع است.

احمد رمضانپور نرگسی با تاکید بر اینکه در این دوره باید رشت را به شهر بهتر برسانیم ادامه داد: امیدواریم این اتفاق رخ دهد و شوراهای بعد به شهر برتر برسیم.

وی از تالاب و دو رودخانه به عنوان پتانسیل های بالقوه شهر یاد کرد و گفت: رینگ شهری و قطار شهری نیز خواسته مردم است.

از همه مقامات می خواهیم هر شهرداری که انتخاب شد همه برای توسعه شهر کمک کنیم

رمضانپور خاطر نشان کرد: ما برای وحدت آمده ایم. از همه مقامات می خواهیم هر شهرداری که انتخاب شد همه به توسعه شهر کمک کنیم. شرایط خاصی داریم و انتظار این است همه کنار هم باشیم. ما به دنبال عنوان و مقام نیستیم. تجربیاتمان را در طبق اخلاص گذاشتیم.

احمد رمضانپور در خصوص دلیل اینکه چرا اصلاح طلبان گزینه ای ندارند گفت: تجربه سال قبل نشان داد امکان رای گرفتن برای گزینه مدنظر ما وجود ندارد. سال قبل گمان کردیم آقای زالفی را معرفی کنیم امکان همراه کردن همکاران وجود دارد اما اینگونه نشد. بر اساس آن تجربه از بین کاندیداهای موجود بر اساس حداقل تجربه و ویژگی ها رای خواهیم داد.

وی اعلام کرد: همچنان مشغول جمع بندی هستیم اما می توانم بگویم که رای ما ۳ نفر یک نفر مشترک خواهد بود.

احمد رمضانپور نرگسی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: هر کس شهردار شود همراهی می کنیم. زمانی که نتوانستیم آقای زالفی را به عنوان شهردار معرفی کنیم همگی به گزینه مدنظر آنها، البته به بهترینشان، رای دادیم. دوستی را لحاظ نکردیم بلکه تجارب را در نظر گرفتیم. سعی داشتیم به شهردار بومی رای دهیم اما در بین گزینه های موجود به این نتیجه رسیدیم که با توجه به سوابق و کارنامه به دکتر نصرتی رای دهیم. تجارب و توانمندی های ویژه ای داشتند. امروز هم ما دست همکارانمان در شورا را می فشاریم.

وی افزود: برای من با دو دوره نمایندگی مجلس ریاست شورا چه جذابیتی دارد؟ من به دنبال خدمت هستم. البته بنده را حتی از عضویت کمیسیون بودجه هم که در آن تخصص داشتم برداشتند.

باید به دنبال جانشین پروری باشیم

رمضانپور خاطر نشان کرد: ما باید جانشین پروری کنیم. بنده در زمان شهرداری به دنبال معاون قدرتمندتر از خودم بودم و مدیران زیادی را به سایر شهرها و حوزه ها معرفی کردم.

رمضانپور دلیل اصرار به شهردار بومی را به دلیل شناخت بیشتر از شهر رشت و شرایط آن دانست و گفت: آقای نصرتی نمی توانست از روز اول بر مسائل مسلط باشد. بعد از چند ماه ضرر شهروندان این شناخت به دست آمد. به همین دلیل بر گزینه بومی اصرار داریم.

وی افزود: یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی ما عدم حضور گیلانی ها در بدنه دولت بود. ما باید نیروهایمان را پرورش دهیم و به همین دلیل شهردار بومی از اهمیت خاصی برخوردار است.

اسماعیل حاجی پور: ما از لیست امید آمدیم و از این بابت خوشحالیم اما امروز متعلق به همه مردم هستیم

اسماعیل حاجی پور نیز ضمن تشکر از همه اصحاب رسانه گفت: رسانه یار دوازدهم شورد و پل ارتباطی ما با مردم است. همیشه در زمان بحران به داد ما رسیدید و کمک کردید. حالا هم می خواهیم هم کمک کنید و هم فضا را آرام نگه دارید.

عضو شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: ما از لیست امید آمدیم و از این بابت خوشحالیم اما امروز متعلق به همه مردم هستیم.

حاجی پور افزود: ثابت کردیم شهر و شهروندان از اهمیت خاصی برایمان برخوردارند. به پای مردم شهر ماندیم و باز هم خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: روند انتخاب شهردار بعد از تعیین هیئت رئیسه آغاز شد و اعلام کردیم که ما کاندیدا نداریم و به کاندیدای اصلح رای می دهیم. ذره ای از اعتقادمان عقب ننشستیم.

گزینه ملی و بومی باشد همین لحظه هم حمایت می کنیم

اسماعیل حاجی پور با اشاره به حضور ۱۹ کاندیدای شهرداری افزود: از همه ۱۹ نفر که با این شرایط پدیرفتند بیایند تشکر می کنم. برای خدمت آمدند. پس از طی یک پروسه تعدادی از عزیزان ماندند و باید در بین آنها انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: هیچ منافاتی ندارد یک چهره بومی و ملی همین الان بیاید. همه ما دلمان برای شهرمان می تپد. بنده و آقای رمضانپور ۴۰ سال خدمت کرده ایم. به فکر آخرتم هستم. از من هوچی گری و هیاهو و بازدید و عکس گرفتن گذشته است.

اسماعیل حاجی پور با تاکید بر اینکه تنها مشکل این است که باید قانون رعایت شود گفت: باید ظرف سه ماه شهردار منتخب معرفی شود و بعد از آن باید مراحل تایید را طی کند. دو سه روز دیگر این سه ماه به پایان می رسد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت اعلام کرد: ما آمادگی داریم روز دوشنبه از بین گزینه های همان دوستان به شهردار منتخب رای دهیم. بنده دیگر به غیر بومی رای نخواهم داد. گزینه ملی و بومی باشد همین لحظه هم حمایت می کنیم.

حاجی پور افزود: بر رعایت قانون اصرار داریم و باید شهردار را روز دوشنبه معرفی کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر دوشنبه شهردار انتخاب نشود هفته آینده برخی عزیزان به زیارت کربلا می روند و باز هم چند هفته انتخاب شهردار به تاخیر می افتد. ضمن آن که تمام بحث ما رعایت قانون است و منتظریم در جلسه دوشنبه شرکت کنیم.

اگر شهردار مدنظر ما هم نبود باید به نظر اکثریت احترام بگذاریم

اسماعیل حاجی پور در ادامه گفت: شهردار نباید فشار به مردم را بیشتر کند. هر شهرداری بیاید کمک می کنیم. اگر شهردار مدنظر ما نبود باید به نظر اکثریت احترام بگذاریم.

عضو شورا خاطرنشان کرد: شهرداری که به دنبال چند برابر کردن عوارض و افزایش درآمد از تخلفات باشد به درد این شهر نمی خورد. رشت و گیلانی متخلف نیستند. اینها را وادار به تخلف می کنند. نمونه های زیادی در طرح تفصیلی داریم.

حاجی پور با بیان اینکه راه نجات این شهر سرمایه گذاری و تولید ثروت است گفت: در زمانی که می خواهیم خیابانی بازگشایی کنیم چه کسانی زمینهای اطراف را می خرند؟ شهرداری باید خریداری کند و منافع شهروندان را تامین کند.

وی افزود: هیچوقت نمی توانیم به توسعه برسیم مگر اینکه افراد توسعه یافته داشته باشیم. سرمایه گذار مثل پرنده است. در سازمان سرمایه گذاری ما توپ می ترکانیم و سرمایه گذار را فراری می دهیم.

اسماعیل حاجی پور در ادامه بر استفاده از ظرفیت دکتر نوبخت تاکید کرد.

فرهام زاهد: اگر گفتیم کاندیدایی نداریم به این معنا نیست که بی برنامه هستیم

فرهام زاهد نیز ضمن خوشامدگویی به رسانه ها، طی سخنانی به تایید اظهارات رمضانپور و حاجی پور پرداخت و گفت: ما در تعیین نفرات اولیه نقش خاصی نداشتیم و اگر گفتیم کاندیدایی نداریم به این معنا نیست که بی برنامه هستیم.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه بر اساس پارامترهای مدنظر از بین گزینه های معرفی شده شهردار اصلح را انتخاب خواهیم کرد افزود: به جلساتی که بدون حضور ما هم برگزار شد احترام می گذاریم و همراهی خود را نشان خواهیم داد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با عملکردی شفاف، نقطه کور و مبهمی در پایان دوره چهارساله حضورمان در شورا باقی نماند.

هر فعل امری در تضاد با دموکراسی است / اگر با باید به شخص خاصی رای بدهیم پیش برویم چه تفاوتی با اقتدار گرایان داریم؟

فرهام زاهد با مروری بر اتفاقات اخیر گفت: برخی گفتند چرا خانم مقیمی نیست. تیتر زدند که ما جلوگیری کردیم. ما در تعیین عدد ۵ نفر نهایی کاره ای نبودیم. ما از اساس در تصمیم گیری ۵ نفر نبودیم که با تبصره ۷ نفره موافق باشیم یا نباشیم.

وی افزود: برخی وقتی شرایط مطابق میل نیست از وزن افراد سخن می گویند. خواهش تفکر بیشتر از مخاطبین و صداقت بیشتر از همکاران دارم.

زاهد تصریح کرد: عملکرد ۵ منطقه را هم برخی دوستان به نام خودشان ثبت می کنند. با این وضعیت یعنی طرح و برنامه و اولویت بر مبنای یک نفر پیش می رود و کار سایرین کم ارزش است؟

عضو شورا ادامه داد: در خصوص خانم مقیمی پس از مطرح شدن نام ایشان یک ماه اتفاقی نمی افتد و بعد آقای نیک فهم و موسوی مطرح می شوند و معادلات بررسی می شود و بلد دوباره نام ایشان مطرح می شود. من خانم مقیمی را به لحاظ جایگاهشان و اینکه کار آفرین برتر آسیا اقیانوسیه هستند قبول دارم اما نباید فضا به سمتی برود که ملاک اصلاح طلبی باشند و هرکسی رای ندهد اصلاح طلب نباشد.

وی تصریح کرد: هر فعل امری در تضاد با دموکراسی است. ما باید نداریم. با افتخار اصلاح طلبم اما اینکه ما هم از باید و تمکین پیش برویم و از مشورت خارج شویم چه تفاوتی با اقتدارگرایان داریم؟

گزینه های جدید را بازی خراب کن نمی نامم اما اعضای شورا آنقدر ثابت قدم و ثابت رفتار هستند که پای تصمیمشان بمانند

فرهام زاهد افزود: گزینه های جدید را بازی خراب کن نمی نامم اما اعضای شورا آنقدر ثابت قدم و ثابت رفتار هستند که پای تصمیمشان بمانند.

وی با اشاره با شرایط موجود، معرفی برخی گزینه ها را در راستای ایجاد شکاف دانست و گفت: هیچ مساله پنهانی نداریم. اگر دوشنبه اتفاقی نمی افتد به مردم بگوییم. بگویید ما به گزینه ای که آنها رای می دهند رای نمی دهیم.

زاهد خاطرنشان کرد: با مدل سرپرستی با وجود همه تلاشها نمی شود شهر را اداره کرد. یک زمانی باید این پروسه به پایان برسد. امیدوارم طبق بیانیه روابط عمومی شورا روز دوشنبه شهردار فارغ از اینکه منتسب به چه جریانی باشد انتخاب شود.

فرهام زاهد نیز گفت: شهرداری با وضعیت امروز حدود ۱۶ میلیارد تومان پرداخت حقوق دارد و برای همین مبلغ هم با مشکلات بسیاری مواجه است. تنها راهکار برای برون رفت از این فضا سرمایه گذاری است. این نشان می دهد وضعیت مناسبی نیست. ابتدا باید بحران مدیریت شود و صدمات کم شود و سپس در شرایط مانا برای آینده و مسائل جانبی برنامه ریزی شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران بر آماده سازی بستر فعالیت های اقتصادی تاکید کرد و گفت: پدر یک خانواده ابتدا باید بدهی ها را پرداخت کند و بعد پس اندازی داشته باشد و به مسائل جانبی بپردازد. شهرداری هم به همین شکل است.

فرهام زاهد تصریح کرد: در گذشته چند کارخانه داشتیم؟ اقتصاد پویایی داشتیم و رشت از لحاظ زیرساخت ها در پنج شهر ایران بود. قطعا فعالیت فرهنگی باید صورت بگیرد اما اقدام فرهنگی فقط برنامه های پیاده راه نیست. نگاه تک تک اعضا به آن حوزه است اما تیم برنامه ریزی زمانی می تواند به آن مسائل فکر کند که مسائل اصلی رفع شده باشد.

وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد شهرداری در دوره پنجم به آن شکل که مدنظر همشهریان است رنگ زیرساخت ها و اقدامات فرهنگی را نخواهد دید.

هزینه بیش از اندازه برای برنده شدن در یک اختلاف نظر منطقی نیست

فرهام زاهد در پاسخ به سوالی دیگر برخی اختلاف نظرها را طبیعی دانست و گفت: واقعیت شورا را نمی توان با دور هم نشینی نشان داد. شورا گاهی در موضوعات اساسی اختلافاتی دارد اما هزینه بیش از اندازه برای برنده شدن در یک اختلاف نظر منطقی نیست.

وی تصریح کرد: طبیعی است هر عضوی برای طیف خود تلاش بیشتری کند اما کل منافع شهر برای این موضوعات نباید از بین برود. ما نمی توانیم عوض بشویم اگر دوستان را آزار می دهیم باید از شورا برویم.

در همین شهر برخی پالس دستگیری ها را به شورا می فرستند و احتمالا همه می دانند به کدام عضو نزدیکند

زاهد ادامه داد: در همین شهر برخی به دستگیری های اخیر اشاره می کنند و پالس آن را با شورا می فرستند و احتمالا همه می دانند به کدام عضو نزدیکند. برخی در جمع سیاسی یک شکل هستند و در مقابل رسانه طور دیگر. فاصله حرف و عمل را کم کنیم. در این فضا چطور می خواهیم شورا را به اتحاد برسانیم؟

زاهد با بیان اینکه مردم باید عملکرد درست ما را ببینند تا اعتماد کنند گفت: در شورا فاصله گفته و عمل را کم کنیم. عوامل بازدارنده ای که وجود دارد بیان کنیم. اگر قصد خدمت داریم قانون راه را مشخص کرده است.

اگر اسنادی موجود است که به ما نفعی برای حمایت از شخص خاصی رسیده است همین الان منتشر کنید

عضو شورای شهر رشت افزود: می گویند برای حضور فلان شخص نفعی به ما رسیده است. اگر اسنادی دارید همین الان منتشر کنید. کاری نکنیم شورا به جایی برسد که نتوان به اجماع رسید.

زاهد در خصوص استقلال رسانه ها گفت: اگر در خصوص رسانه ها به شیوه و مدلی برای پرداخت اشاره کردم برای این است که رسانه باید مستقل باشد تا بتواند از اشتباهات و تخلفات بنویسد.

وی در پایان در خصوص انتخاب شهردار در روز دوشنبه اظهار امیدواری کرد.

حرف تازه