10 فروردین 1403

معتقدیم مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی – اجتماعی از توسعه فرهنگی می­ گذرد/ معرفی شورای مرکزی بنیاد امید در گیلان

ما باید تغییر را از خودمان شروع کنیم و وقتی تغییر رفتار صورت می­گیرد که تغییر دیدگاه و باورها صورت بگیرد.   *شاید یکی از سوالاتی که درباره بنیاد در استان وجود دارد اعضای شورای مرکزی این تشکل است، اعضای شورای استانی بنیاد در گیلان چه کسانی هستند؟

به گزارش خبر راست، به نقل از گیل خبر، بنیاد امید ایرانیان یک تشکل غیردولتی است که در ماه‌های آغازین سال ۱۳۸۸ به ریاست محمدرضا عارف تاسیس شد، این بنیاد یک مرکز پژوهشی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که تلاش می‌کند هیچگونه فعالیت سیاسی نیز نداشته باشد.

این تشکل بعد از انتخابات سال ۱۳۹۲ با بهره گیری از سرمایه اجتماعی شکل گرفته در فضای انتخابات اقدام به نوسازی کادر خود و فعالیت در تمامی استان ها کرد، پنجشنبه گذشته همانطور که در خبرها آمده بود «محمدرضا عارف»رییس بنیاد امید ایرانیان در سفری یک روزه به استان گیلان اقدام به افتتاح شعبه گیلان این بنیاد کرد، در همین راستا در گفت وگویی با منصور صوفی رییس بنیاد امید ایرانیان در گیلان از وی خواستیم تا روند فعالیت های بنیاد در گیلان را شرح دهد. مشروح این گفت وگو را در در ادامه می خوانید:

*در ابتدا درباره سفر آقای عارف و مراسم افتتاحیه دفتر بنیاد که روز پنجشنبه انجام شد توضیحی بفرمایید.

ضمن تشکر از همه عزیزانی که در برگزاری مراسم افتتاحیه بنیاد امید ایرانیان شعبه گیلان زحمت کشیدند، با توجه به حساسیت اعضای محترم شورای شعبه استانی بنیاد که همگی از اعضای هیات علمی و خبرگان حوزه های مختلف هستند، باید تاکید کنم متاسفانه اخبار حضور جناب اقای دکتر عارف برای افتتاح شعبه بنیاد به شکلی انعکاس پیدا کرده که شائبه مراسم افتتاح شعبه در دیدار عمومی سالن خاتم­الانبیا پیش آمد.

در حالی که این مراسم (همایش بررسی مسائل جاری کشور) با حضور و سخنرانی چهره­های سیاسی استان برگزار گردید و افتتاح شعبه ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح روز پنجشنبه در دفتر بنیاد صورت گرفت.

در نظر داشته باشیم که آقای عارف یک چهره سیاسی هستند و ملاقات با اصلاح­طلبان استان و دیدار عمومی صورت گرفته ربطی به رسالت، ماهیت و اهداف بنیاد امید ایرانیان ندارد، کما اینکه ایشان ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را به عهده دارند و در بدو ورود به استان در جلسه­ای با هیات رئیسه دانشگاه گیلان شرکت کردند.

*بسیار شنیده می شود که بنیاد یک تشکل سیاسی نیست آیا افراد با عضویت در بنیاد از فعالیت های سیاسی منع خواهند شد؟

قدر مسلم هر کدام از اعضای بنیاد به صورت انفرادی می­توانند فعالیت­ سیاسی داشته باشند ولی از عنوان حقوقی بنیاد نباید استفاده نمایند.به همین دلیل  از ابتدا با اعضای محترم شورای مرکزی شعبه این عهد و پیمان را بستیم و خود اعضای شورای شعبهنیز این شرط را گذاشتند که به هیچ­وجه بنیاد استان وارد مباحث سیاسی و جناحی نشود و با دیدگاهی سیستماتیک یا نظام­مند و کلان­نگر تنها  به امور مربوط به توسعه فرهنگی بپردازند که می­تواند فرهنگ سیاسی را نیز شامل شود.

*بنیاد امید ایرانیان و اعضای این تشکل چه رسالتی را برای خود متصور هستند؟

اعضای شورای شعبه استان گیلان معتقدند که مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی – اجتماعی از توسعه فرهنگی می­گذرد و توسعه فرهنگی ضرورتی ملی است و رسالت بنیاد امید ایرانیان انجام پژوهش­های راهبردی به منظور توسعه فرهنگی کشور است. این بنیاد یک سازمان غیر دولتی (NGO) محسوب می­شود و به هیچ وجه یک حزب سیاسی نیست.

البته پژوهش­های سیاسی – اجتماعی انجام می­دهد ولی به هیچ وجه وارد مباحث جناحی نمی­شود اما برای اعتلای فرهنگ سیاسی و به ویژه اخلاق سیاسی و عدم دشمن­انگاری رقبای سیاسی و اشاعه دیدگاه فازی و غیرقطعی به جای دیدگاه قطعی و دوگانه سیاه – سفید در قالب برگزاری سمینارهای علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی تلاش خواهد کرد.نتایج این پژوهش­ها در اختیار همگان قرار خواهد گرفت تا هر جریانی به فراخور دیدگاه خودش از آن استفاده نماید.

*با توجه به غیرسیاسی بودن بنیاد حضور چهره های شاخص سیاسی در این تشکل را چگونه ارزیابی می کنید؟

حضور افرادی با سبقه سیاسی در بنیاد بخاطر اعتقادی است که به پایه­ای بودن توسعه فرهنگی دارند. همه ما با هر تفکر خاص سیاسی در وهله اول خود را محقق و پژوهشگر می­دانیم و همچون یک محقق باید بتوانیم ابتدا با شک و تردید و پرسش کار را شروع کنیم و به هیچ وجه در مراحل تحقق تعصب یا تورش نداشته باشیم وخودمان را از اسارت پاردایم­ها یا عینک­هایی که به مرور زمان در ما ایجاد شده­اند برهانیم. محققتنها در جستجوی حقیقت است و البته حقیقت را نزد همه جستجو می­نماید.

ما باید تغییر را از خودمان شروع کنیم و وقتی تغییر رفتار صورت می­گیرد که تغییر دیدگاه و باورها صورت بگیرد.

*شاید یکی از سوالاتی که درباره بنیاد در استان وجود دارد اعضای شورای مرکزی این تشکل است، اعضای شورای استانی بنیاد در گیلان چه کسانی هستند؟

سازماندهی بنیاد در استان­ها به این صورت است که دارای شورای مرکزی، هیات اجرایی، مدیر شعبه و بازرس است. هم اکنون شورای  شعبه استان ۲۱ عضو دارد که توسط آقای عارف به عنوان رئیس بنیاد امید ایرانیان احکامشان صادر گردیده است، این اعضا به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

دکتر سروش اکبرزاده، دکتر علیرضا امیرتیموری، مهندس مهدی الطافی، مهندس امین افقی، دکتر مهران برزگر، دکتر هادی حق­شناس، دکتر حسن دانشمندی، مهندس مرتضی شگفت، دکتر مهدی رحمتی، خانم دکتر فاطمه شعاع­شرق،  مهندس هادی شعاع­شرق، دکتر منصور صوفی، آقای اسماعیل عبداللهی، آقای هوشنگ عباسی، خانم دکتر خدیجه گلین­مقدم، دکتر سید هاشم موسوی، دکتر سید محمود میریزدی، دکتر داریوش مهرآئین، دکتر علی اصغر ورسه­ای، دکتر علی یعقوبی چوبری، آقای عبدالغفار یوسفی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *