10 فروردین 1403

مردم از خرید قارچ فله در کنار جاده‌ها خودداری کنند

عضو هیئت رئیسه قارچ کشور با بیان اینکه مردم از خرید قارچ فله در کنار جاده و فروشگاه‌های بزرگ به نام قارچ کوهستان خودداری کنند،گفت: استفاده از قارچ‌های طبیعی وضعیتی در استان کرمانشاه و لرستان به وجود آورد که 8 نفر از هموطنان فوت کردند و 270 نفر هم مسموم شدند.

به گزارش خبر راست، محمد حسن افشار تولیدکننده قارچ و عضو هیئت رئیسه قارچ کشور، در خصوص استفاده از انواع قارچ در طبیعت اظهار کرد: در طبیعت حدود 1600 قارچ وجود دارد که حدود 45 نوع آن خوراکی است که به آن ماشروم می‌گویند. این نوع خوراکی قارچ در زمان تولید و کشت سمی نمی‌شود اما قارچ هایی مانند گالادرما هم دارویی هستند و اگر آن را کشت بافت کنید خواهید دید که سمی نیست.

وی افزود: توصیه ما این است که مردم به هیچ وجه قارچ را از طبیعت برداشت نکنند و از افرادی که آنها را در جنگل‌ها به مردم می‌فروشند هم خرید نکنند. تشخیص سمی و غیرسمی بودن قارچ تنها توسط کارشناسان و متخصصان امکان پذیر است.

افشار در رابطه با حادثه کرمانشاه و لرستان خاطر نشان کرد: استفاده از قارچ های طبیعی وضعیتی در استان کرمانشاه و لرستان به وجود آورد که 8نفر از هموطنان فوت کردند و 270 نفر هم مسموم شدند.

وی افزود: قارچ‌هایی که در سایت‌های پرورش قارچ رشد می کند واریته مخصوص خوراکی دارد و سمی نمی‌شود. تا جایی که ممکن است قارچ را به صورت بسته بندی تهیه کنید اما در صورت خرید فله‌ای از واحدهای بزرگ صنعتی صاحب نام تهیه کنید که حتما استانداردهای لازم را رعایت کرده باشند. از خرید قارچ فله در کنار جاده و فروشگاه‌های بزرگ به نام قارچ کوهستان خودداری کنید.

عضو هیئت رئیسه قارچ کشور در ادامه تصریح کرد: قارچ خوراکی ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی پروتئین‌های اساسی و آمینواسیدهای اساسی و غیر اساسی است. ویتامین‌های بسیاری دارد که سلامتی انسان را تضمین می‌کند و غدد خون سازی را فعال می‌کند.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *