29 اسفند 1402

نرخ عوارض خروج کم می‌شود

معاون رییس جمهور از احتمال کاهش نرخ «عوارض خروج از کشور» نسبت به مبلغ قبلی که ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده بود، خبر داد و گفت: افزایش تصاعدی که برای هر نوبت سفر درنظر گرفته شده بود حذف خواهد شد.

به گزارش خبر راست، علی‌اصغر مونسان درباره آخرین پیگیری‌ها درباره نرخ عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه سال ۹۷، با سه تا شش برابر افزایش روبرو شده بود گفت: مبلغ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه دولت مشخص شده و درحال بررسی در مجلس است، ما هم صحبت‌های مختلفی را درباره نرخ جدید آن شنیده‌ایم که منتظریم ببینیم مجلس محترم در نهایت، چه عددی را تصویب می‌کند.

او درباره آخرین صحبت شنیده شده درباره نرخ عوارض خروج از کشور برای سال ۹۷، گفت: آخرین صحبت را از رسانه‌ها شنیده‌ام که نرخ آن ۱۵۰ هزار تومان بوده است. حالا منتظریم ببینیم مجلس چه تصمیمی می‌گیرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره رشد تصاعدی نرخ عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه از سه تا  شش درصد، بسته به تعداد سفر سالانه درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: آن طور که ما شنیدیم این رشد تصاعدی حذف خواهد شد و فقط یک عدد برای عوارض خروج فیکس شده است.

مونسان در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ عوارض بر اساس دستور معاون اول رییس جمهور که به سازمان برنامه بودجه در این باره نامه نوشته صورت می‌گیرد یا درنتیجه رای گیری نمایندکان مجلس مشخص خواهد شد، بیان کرد: لایحه بودجه که براساس اعداد قبلی به مجلس فرستاده شده، دچار تغییر نشده، ما فعلا منتظر نظر و تصمیم نمایندگان مجلس هستیم.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ که ۱۹ آذرماه به مجلس تقدیم کرد، افزایش سه تا شش برابری عوارض خروج از کشور را پیشنهاد داد که بر این اساس هر نفر در سفر نخست ۲۲۰ هزار تومان باید عوارض خروج پرداخت کند، این مبلغ در سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. این پیشنهاد دولت با واکنش‌های انتقادی زیادی از سوی مردم، فعالان گردشگری و نمایندگان مجلس روبرو شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که همزمان با تقدیم لایحه پیشنهادی مجلس اعلام کرده بود؛ ۴۰ هزار تومان از نرخ هر عوارض خروجی صرف تشویق تورهای ورودی خواهد شد، پیش از آن که به جرگه مخالفان بپیوندد، در یک نشست خبری درباره مشارکت این سازمان در تعیین نرخ عوارض خروج از کشور، گفته بود: «حتما در تدوین بودجه دستگاه‌ها نظر دارند و همه بخش‌ها موظف به همکاری هستند و برای ما مهم، افزایش منطقی است. »

اما وی پس از راه افتادن موج اعتراضها نسبت به این تصمیم دولت، در توئیتی نوشت؛ «با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد. ای کاش تصمیم‌گیرانِ افزایش عوارض خروج از کشور، نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند. »

معاون رییس جمهور سپس در نامه ای به اسحاق جهانگیری، تعدیل نرخ پیشنهادی عوارض خروج از کشور را خواستار شد و درباره ناهماهنگی در اعلام آن گفت؛ بحث افزایش عوارض خروج مطرح بود، ولی ما فکر می‌کردیم برای این کار با ما (میراث فرهنگی) هماهنگی می‌شود، اما عدد اعلام شده با ما نهایی نشده بود.

نرخ پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی در هیات دولت و همچنین نامه به معاون اول ۸۵ هزار تومان بود که با پرداخت ۴۰ هزار تومان آن به این سازمان موافقت شده بود، هرچند که مونسان گفت؛ نرخ در لایحه بودجه ۲۲۰ هزار تومان تعیین شد، اما آن ۴۰ هزار تومان را تغییر ندادند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *