29 اسفند 1402

۶۰۰ میلیارد عوارض خروج کجا هزینه شد؟

«سال گذشته ۹ میلیون نفر به خارج سفر کردند که با احتساب عوارض ۷۵ هزار تومانی که از هر نفر گرفته شد (سوای زائران عتبات، حج و اربعین)، باید حدود ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد به‌دست آمده باشد؛ آن را کجا هزینه کرده‌اند که احساس نشده است؟»

به گزارش خبر راست، حرمت‌الله رفیعی – رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی – با انتقاد به سیاست افزایش عوارض خروج از کشور و غیرکارشناسی دانستن این بخش از لایحه‌ی پیشنهادی بودجه ۹۷، گفت:افزایش سه برابری عوارض خروج، اتفاق ناگواری است. کجای دنیا قانون بودجه را این‌گونه تنظیم می‌کنند که یک‌باره با سه تا شش برابر افزایش قیمت مواجه شود؟ چرا تا کنون شفاف نکرده‌اند عوارض خروج در کجا هزینه شده است؟ برای چه از مردم چنین عوارضی گرفته می‌شود؟ آیا مردم باید بودجه دولت را تامین کنند؟

وی ادامه داد: این ۷۵ هزار تومانی که همین حالا به عنوان عوارض خروج گرفته می‌شود، با توجه به ۹ میلیون نفر خروجی که در سال گذشته ثبت شده باید بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده باشد، آن را کجا هزینه کرده‌اند؟ کدام هتل به ظرفیت اقامتی کشور اضافه شده؟ ناوگان حمل و نقل چقدر از این طریق ساماندهی شده؟ کدام بخش از زیرساخت گردشگری پیشرفت داشته است؟ متاسفیم که یک‌باره بدون هیچ کارِ کارشناسی، در این‌باره تصمیم گرفته‌اند و آن را به عنوان لایحه تقدیم مجلس کرده‌اند؛ آن هم به این خاطر که دولت با محدودیت منابع مالی مواجه شده است.

چرا تا کنون شفاف نکرده‌اند عوارض خروج در کجا هزینه شده است؟ برای چه از مردم چنین عوارضی گرفته می‌شود؟ آیا مردم باید بودجه دولت را تامین کنند؟

این فعال گردشگری همچنین گفت: درآمد حاصل از عوارض خروج با این افزایش قیمتی که اعلام کرده‌اند، از میلیارد فراتر خواهد رفت، شفاف اعلام کنند این درآمد تریلیونی را کجا هزینه می‌کنند که مردم احساس نمی‌کنند. اگر بناست این پول صرف گردشگری شود، گزارش بدهند این بودجه به کدام بخش گردشگری تزریق خواهد شد.

رفیعی اضافه کرد: آن زمان که عوارض خروج را به ۷۵ هزار تومان افزایش دادند، قرار بود بخشی از آن را صرف امور زیربنایی گردشگری کنند، اما آیا یک ریال پرداخت شد؟ آن پول‌ها کجا رفت؟ ما که در این صنعت بودیم چیزی ندیدیم، خبر هم نداریم.

این پیشنهاد خلاف رویه‌ گردشگری است؛ عوارض خروج یک‌بار قبلا روی قیمت بلیت هوایپما لحاظ شده، مالیات فرودگاه هم گرفته می‌شود، چرا باید عوارض دیگری را تعیین کنند؟ وی در ادامه اظهار کرد: اگر هتلی داشته باشیم که پذیرای مسافران ورودی باشد، آن هتل‌های بخش خصوصی است، دولت که تا کنون کمک آن‌چنانی به گردشگری نکرده است. ما حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، چون این پیشنهاد را خلاف رویه‌ی گردشگری می‌دانیم. عوارض خروج یک‌بار قبلا روی قیمت بلیت هوایپما لحاظ شده، مالیات فرودگاه هم گرفته می‌شود، چرا باید عوارض دیگری را تعیین کنند؟ زمانی که این قانون مصوب شد، کشور در شرایط سخت جنگ به سر می‌برد و بودجه مملکت با مشکل مواجه بود، این قانون را هم که وضع کردند قرار نبود استمرار داشته باشد، اما متاسفانه این رویه که غلط است، ادامه پیدا کرد. حالا هم به جای اصلاح، آن را به چند برابر قیمت افزایش داده‌اند.

رفیعی بیان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس روی این لایحه کار کارشناسی انجام دهند و دیگر از جیب مردم برای اداره دولت پولی خارج نکنند. دوستان با شعار رونق گردشگری سرِ کار آمدند، پس چه شد آن شعارهایی که دادند؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: ما شدیدا به این پیشنهاد معترضیم و اعتراض خود را در قالب بیانیه‌ای اعلام می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را نیز از طریق نمایندگان مجلس انجام می‌دهیم. باعث تاسف است یک‌باره چالشی را در کشور ایجاد می‌کنیم که حتی رسانه‌های بیگانه هم به آن دامن می‌زنند.

رفیعی با تاکید بر این که تصویب این قیمت‌ها برای عوارض خروج، اصلا منطقی نیست و فقط دودِ آن به چشم مردم می‌رود، اظهار کرد: آمال ما هم برقراری موازنه‌ی ورود و خروج گردشگر است، اما با چه امکاناتی و زیرساختی، با کدام فرودگاه و جاده می‌توانیم تعداد گردشگران را افزایش دهیم؟ فقط کافیست آماری از تعداد گردشگران خارجی که از ابتدای سال به ایران سفر کرده‌اند تهیه کنند، ببینند به‌خاطر نبود زیرساخت در کشور، این آمار دچار ریزش شده یا افزایش داشته است. اگر نگرانی درباره‌ی آمارها دارند، چرا این شرایط را مدیریت نمی‌کنند؟

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ که روز یکشنبه (۱۹ آذر) به مجلس تقدیم کرد، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور را پیشنهاد داد. بر این اساس هر نفر در سفر نخست ۲۲۰ هزار تومان باید عوارض خروج پرداخت کند، این مبلغ در سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. قرار است ۴۰ هزار تومان از مبلغ تعیین شده برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد.

علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز گفته که برای سال ۹۷، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت که بخشی از درآمد حاصل از آن صرف حمایت‌ از تورهای ورودی خواهد شد

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *