10 فروردین 1403

اقلیم کردستان نتیجه همه‌پرسی را معلق کرد

 دولت اقلیم کردستان با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با حکومت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش خبر راست، دولت اقلیم کردستان عراق با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با دولت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درآورد. این اطلاعیه که در ساعات اولیه امروز چهارشنبه منتشر شده، حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال عراق است.
دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه همچنین خواستار گفت‌وگوی صریح و شفاف میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی کشور شده است.
در اطلاعیه دولت اقلیم کردستان آمده که اربیل خواستار خون‌ریزی و جنگ میان نیروهای عراقی و کرد نیست و از این رو نتیجه همه‌پرسی را که در کردستان عراق برگزار شد به حالت تعلیق درمی‌آورد.
این بیانیه تاکید دارد: حملات و درگیری هایی که از تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۴ مهرماه) تاکنون میان نیروهای عراقی و پیشمرگه های کرد درگرفته است، منجر به تلفات بین نیروهای دو طرف شده و این امر ممکن است به جنگ فرسایشی و تخریب بافت اجتماعی بین گروه های عراقی منجر شود.
اقلیم کردستان در ادامه آورد: جنگ بین دو طرف، پیروزی نخواهد داشت، بلکه کشور را دچار یک ویرانی گسترده و همه جانبه می کند. بنابراین براساس مسئولیتی که در قبال مردم کردستان و عراق داریم، طرح پیشنهادی خود را به شرح زیر به دولت مرکزی، افکار عمومی عراق و کشورهای جهان ارائه می کنیم:
۱٫ برقراری فوری آتش بس و توقف تمامی عملیات های نظامی در اقلیم کردستان (عراق)
۲٫ تعلیق نتایج حاصل از همه پرسی که در کردستان عراق صورت گرفت.
۳٫ آغاز گفت و گوی آزاد میان دولت اقلیم و دولت فدرال براساس قانون اساسی عراق.
نیروهای پیشمرگه کرد هفته گذشته نیز از شهر مورد مناقشه کرکوک که کنترل آن را در دست گرفته بودند، عقب‌نشینی کردند تا نیروهای عراقی آن را در اختیار بگیرند. مقام‌های کرد می‌گویند با ورود نیروهای دولت مرکزی به کرکوک نزدیک به صد هزار نفر از کردها برای فرار از جنگ احتمالی این شهر را به مقصد اربیل و سلیمانیه ترک کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *